problemer med at faa lov til at holde fest
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en pige paa 16 aar. Jeg maa gerne gaa til fester og drikke alkohol, men der er bare det problem, at min veninder og venner mener det er min tur til snart, at holde en fest, fordi jeg aldrig har holdt. Jeg vil gerne holde en fest, men jeg kan ikke faa lov for mine foraeldre. De mener at det ikke vil tag ansvar for en fest, og det har jeg sagt til mine venner og veninder. Saa sagde de at jeg bare kunne holde en hyggeaften med overnatning. Men min mor mener at jeg godt m[ holde en hyggeaften, men ikke saadan noget med overnatning, og det er jo det mig og mine venner og veninder gerne vil. Hvad mener I at jeg jeg gøre ved det.

Svar:
Hej med dig.
Der er mange der gerne vil holde en fest eller to i din alder og det er en måde at sørge for sine venner på og at være sammen med dem på. Så det forstår jeg rigtig godt, at du gerne vil.
Når du bor hos dine forældre, er det dem der bestemmer hvad der foregår i den. De er måske bekymrede for, hvad der kan ske med deres møbler og andre ting i huset, hvis de slipper jer løs. Eller måske synes de ikke det er så fedt at have unge fulde mennesker i huset.
Så ser vi på det med lovens øjne, kan du ikke rigtig gøre noget ved, at dine forældre siger nej til en fest.
Men det du kan gøre er, enten at snakkede med dem igen og sige til dem, at du passer rigtig godt på deres ting og måske foreslå, at de mest værdifulde ting stilles væk den ene gang. Eller, du kan tage imod deres tilbud om hyggeaften. Det opfylder ikke hele dit ønske, men noget af det. Og når dine forældre ser at i sagtens kan det, uden det går vildt for sig, bygger du tillid op og så kan det være du på et tidspunkt får lov til at holde festen.
Bedste hilsner
Claus