Præsident?

brevkassespørgsmål

Præsident?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej!

Hvis man vil "højt" op i amerikansk politik, skal man så ikke være født i USA? Altså for eksempel kan jeg som dansker blive, guværnør, være i senatet eller blive repræsentant? Jeg mener ikke man kan blive præsident, men hvad med de andre?

Svar:

Hej Anonym

Du har fuldstændig ret i at du ikke kan blive præsident hvis ikke du er født i USA. I hvert fald ikke som den amerikanske lovgivning er skruet sammen lige nu.

Du kan godt blive valgt som guvenør eller senator, selv om du er født i Danmark. Det kræver dog at du først bliver Amerikansk statsborger. I 2003 blev Arnold Schwarzenegger der er født i Østrig valgt til guvenør i Californien...så det kan lade sig gøre :)

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål