Plejeforældre
brevkassespørgsmål af
Anonym
10 år
Hej Jeg har boet i plejefamilie, siden jeg var 2 år. Min mor har været meget syg dengang. Der var ingen til at passe mig, men så kom nogle søde forældre og adopterede mig. Min storebror er flyttet hjem til min mor, så jeg bor ikke sammen med ham mere. Det har givet mig en masse problemer. Jeg er bekymret over, om jeg også skal flytte derhen, for min storebror siger hele tiden, hvor godt, der er derhenne.

Svar:
Hej Matilde
Hvor er det dejligt at høre, at du bor hos nogle søde plejeforældre, som kender dig så godt.
Det er ofte svært, når man ikke bor hos sine forældre og man kan nemt blive i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre, og så er det godt at tale med nogle voksne om det, som du gør ved at skrive til os på Børnetinget/Cyberhus.
Jeg har nogle spørgsmål til dig omkring det, du skriver:
Har du talt med dine plejeforældre om de ting, du skriver her i dine breve?
Måske du kan tale med dem om, at det nogle gange er svært, at din storebror bor hos jeres mor, og at du ikke gør? Det er jeg sikker på, at de godt kan forstå, og måske kan de hjælpe dig med alle de tanker, du har.
Det er vigtigt, at du gør det, der er rigtigt for dig, og ikke det, din storebror mener er det rigtige at gøre. Du skal huske, at selvom I er søskende, så er I to forskellige mennesker, og måske er det godt for din bror at bo hos jeres mor, men bedst for dig at være hos dine plejeforældre.
Jeg er lidt i tvivl om, når du skriver, at du er "bekymret" over, om du skal flytte hen til din mor. Mener du, at du ikke så gerne vil flytte hen til din mor?
Du har jo en alder, hvor du selv kan sige din mening omkring, hvad du gerne vil, så det er meget vigtigt, at du gør det.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig, og du må meget gerne skrive igen, hvis du får brug for det.
Mange knus og tanker fra Camilla