Plejefamilie - økonomi?

brevkassespørgsmål

Plejefamilie - økonomi?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej Cyberhus, Når man bor ved en plejefamilie, skal man så ud af egne lommepenge betale skoleting. Ex. penalhus, blyanter, viskelædere, blyantspiser og etc. Og hvad med transport til - og fra skole med bus - er det plejefamilien der betaler, eller den unge anbragte? Tak for svarene på forhånd.

Svar:

Hejsa!

Mange tak for dit spørgsmål - og super at du undersøger dine rettigheder!

Det er min erfaring, at kommunen plejer at betale for buskort til den unge, da det til tider er nødvendigt for, at den unge kan komme i skole/på uddannelse.  Det skal dog siges at der er stor forskel på de forskellige kommuner.

Derudover vil jeg mene, at lommepengene også skal gå til ting, som blyanter osv. :-)..

Hvis jeg var dig, ville jeg snakke med din socialrådgiver, da hun/han har styr på tignene i netop din by :-)

Lige et sidespring, så har man ret til en kontaktperson, når man er anbragt udenfor hjemmet, hvilket rigtige mange unge er glade for :-) Og det kan din socialrådgiver også fortælle mere om.

Håber du kan bruge svaret, ellers er du meget velkommen til at skrive igen :)

Venlig hilsen

Steffen