Piercing ,15 eller 16
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Har lige et vædemål kørende med min mor... Jeg skal ha lavet en navle piercing så hurtigt som muligt så har været på forskellige websites og læst om det, på en af dem står der at man kan få laver piercinger uden forældre underskrift bare man er 15 for da har man ret til selv at bestemme over sing krop, f.eks. kan man selv bestemme om man vil ha livs forlængere medicin osv. Men... er det først som 16 årig , indtil jeg læste det med man skulle være 15 troede jeg også det var 16 men nu er jeg i tvivl? hvad er rigtigt? bestemmer jeg selv over min krop som 15 eller 16 årig? Mvh Anja..

Svar:
Hej pige 16 år.
Jeg syntes det er rigtig godt at din mor og dig diskuterer reglerne om retten til at bestemme over sin egen krop. Det er nemlig en smule indviklet, men også vigtigt.
Grundlæggende kan man dele det op sådan her:
- Når du er under 15 år, bestemmer forældrene.
- Fra 15 år indtil 18 år er du blevet myndig vedr. din egen krop.
Du har mulighed for at sige ja og nej til behandling og du har ret til at stoppe en behandlingen der er i gang. Så vil lægen informere dig og dine forældre om mulighederne for anden behandling eller et helt ophør af behandling.
Hvis du ønsker det, kan lægen i særlige tilfælde undlade at informere dine forældre. Det kan for eksempel være, hvis du er blevet gravid og selv ønsker en få en abort.
Så når du spørger om du f.eks. selv må bestemme om du vil have livsforlængende medicin, så er svaret ja.
Omkring piercing, så skal du have lov af dine forældrene. Mange bliver forvirret fordi pierceren behøver ikke at se noget bevis på at du har fået lov.
Mange piercingsteder har deres egen politik, så du må spørge de enkelte steder om de vil give dig en piercing.
Det er vigtigt at du snakker med dine forældre om det, fordi nogle piercinger kan være farlige hvis de skal sidde intime steder.
www.boerneraadet.dk kan i læse nogle spændende debatter om emnet.
Omkring tatovering, så skal man være fyldt 18 år ifølge lovgivningen.
Som du kan høre, så er der lidt forskellige regler afhængig af området, og jeg håber at væddemålet med din mor nu er afgjort…
Venlig hilsen
Erroll