Piercing
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus Jeg er en pige på næsten 18 år, jeg har i noget tid tænkt på at få lavet en liplower piercing og det fik jeg så lavet idag i København. Mit problem er at mit far ikke mener at det er mit valg og vil have navnet på ham der har piercet mig hvilket jeg selvfølgelig ikke vil give ham og jeg vil heller ikke have den fjernet (det skal lige nævnes at han er i Kina nu og kommer hjem på lørdag). Vi har ofte snakket om piercinger og han ville gerne give mig en navlepiercing i 17 års fødselsdags gave men det sagde jeg nej til på grund af vægtøgning. Jeg har tidligere fået lavet en Tragus piercing ved den samme person uden at have talt med min far om det og det var ikke et problem. Jeg kan ikke forstå hvorfor min nye piercing er et problem da han tidligere har givet mig lov til at blive piercet foruden det støtter han mig at flytte hjemmefra og han er helt okay med at jeg ryger, han vil endda købe en karton med hjem. Jeg har flere argumenter for at beholde den men kan han tvinge mig til at fjerne den og opgive navnet på tatovøren der har lavet den? og har tatovøren virkelig gjort noget ulovligt?

Svar:
Hej med dig..
Det er fredag, så jeg må hellere lige få svaret og måske kan det gøre snakken med din far i morgen lidt lettere :)
Det er faktisk lidt indviklet det med piercing, når man er under 18 år. Altså ved intimpiercing skal du være 18 år. Ved almindelig piercing er det sådan, at hvis du er under 16 år, så skal du have en skriftlig tilladelse fra dine forældre og under 15 år, så skal du eller din mor eller far med i butikken.
Men fra 16- 18 år, behøver du ikke ikke en skriftlig tilladelse. Det vil sige, at den person der her piercet dig, ikke har gjort noget ulovligt og du behøver heller ikke at fortælle din far hvem det er.
MEN, der er en anden lov som faktisk gælder og det er loven om forældremyndighed. Når du er under 18 år, så bestemmer dine forældre, din far rigtig meget. Og han bestemmer også om det er okay, at du får en piercing. Derfor har han jo ret til at blive sur og sige til dig, at han ikke synes det er okay.
Når du nu har fået den, så må han ikke fjerne den eller tage den ud, fordi så overtræder han nogle andre love. Så det er lidt indviklet på en måde, fordi du har fået lavet den.
Men altså, det handler faktisk om dig og din far, og at det er ham der har ansvaret for dig, også når det kommer til piercinger. Så jeg foreslår, at I prøver at snakke om det og se om I kan blive enige.
Held og lykke med det og håber du kan bruge svaret. God weekend
Venlig hilsen
Erroll