Paragraf 50 undersøgelse?

brevkassespørgsmål

Paragraf 50 undersøgelse?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Jeg står i den situation at jeg har en sag kørende på kommunen. Min efterskole skrev en underretning til kommunen, og mine forældre blev indkaldt til et møde. Jeg har selv lige været til møde, og har fået vide af en visitator, at de(kommunen) vil fortage en paragraf 50 undersøgelse, og et par spg. Hvad er det helt præcis? (ved det er noget med at de tager kontakt til folk der kender mig). Hvem spørger de?, kan de finde på at sprøge venner, fodboldtræner?. Jeg står i en situation at jeg er har holdt mig for mig selv sinden jeg var 8. Har i 8 år aldrig kontaktetn en voksnen, hvis jeg var ked af det eller havde problemer. Har opbygget en facade, så ud af til ser de ud som jeg har det fint. Selv mine nærmste venner ved ikke jeg ingen kontakt med min mor har. Der er kun en voksen der ved jeg har det og det er en lærer fra min efterskole, som har været med til både møde med min forældre og mig. Hvornår vi de have truffet en beslutning? Kort om min situation: jeg har ingen kontakt med min mor, af eget valg. Da hun fik psysik fik mig så langt ud at jeg overvejet selvmord meget!. Min far tager ikke ansvar for mig, og jeg får lov til at passe mig selv + en andre ting. Ingen af dem har udovet fysisk vold overfor mig. kun psysik (især min mor, i slem grad). Jeg kan ikke holde ud at bo ved min far, og kan ikke klare at bo ham meget længere. Er startet på gym, men det er en kamp for mig at gennemføre en skoledag (fagligt har jeg ikke problemer gik ud med ni 12-taler i 9. ). Få ikke søvn, pga. jeg er ked af det. så er tit ved at falde søvn, og har også gjort et par gange. Det bliver værre og værre for hver dag. Vil ikke være istand til at gennemføre min uddannelse, når jeg bor hos min far. På forhånd tak for svaret

Svar:

Hejsa.
Først og fremmest er det stærkt af dig, at du undersøger dine rettigheder – Det er en noget af en træls situation for dig.

Jeg kan godt forstå det kan virke ret uoverskueligt og at du kan bliver nervøs for hvad der kan ske, men jeg er glad for at du skal snakke med en socialrådgiver. Du har gemt på det her i lang tid og en socialrådgiver er til for at hjælpe dig"

De fleste unge kan dog godt synes det er træls, at skulle snakke med kommunen, og have en frygt for hvad der sker - men ender tit med at blive glade for det, som der i fællesskab besluttes.

Du spørger hvad en § 50 undersøgelse er:

Den Børnefaglige Undersøgelse (§ 50 undersøgelse i daglig tale) er et værktøj til, Når et barn eller en ung har brug for særlig støtte, så skal kommunen undersøge barnets eller den unges liv lidt nærmere.

Undersøgelsen skal består af seks forskellige punkter:

1. udvikling og adfærd

2. familieforhold

3. skoleforhold

4. sundhedsforhold, herunder fx alkoholforbrug eller stofforbrug

5. fritid og venskaber og

6. andre relevante forhold.

Hvis socialrådgiveren synes at der er nogle af punkterne som ikke er vigtige, så vil han/hun ikke undersøge det.

Undersøgelsen skal ende ud i en beslutning om, hvad kommunen synes der skal til, for at hjælpe dig. Så er du lidt forberedt på, hvilke ting, som socialrådgiveren vil spørge dig om :-)

I forhold til din far, så kan/vil kommunen ikke tvinge dig til, at skulle bo hos ham – hvis du ikke har lyst til det. Som udgangspunkt SKAL barnet eller den unge høres i forbindelse med hvad han/hun synes der skal til – medmindre barnet er så lille, at det ikke ville komme nogle til gode. Det er dog ikke dit tilfælde, da du er 16 – der vil man primært tage udgangspunkt i hvad du siger – medmindre den hjemlige situation ser totalt håbløs ud.

Det er ikke særligt heldigvis, at du oplever at blive udsat for psykisk overgreb af din far – har du prøvet at snakke med ham om, hvordan du oplever det hele?

I forbindelse med din uddannelse, så vil socialrådgiver forsøge at gøre det der er bedst for dig – det kan være at hun/han mener, at du kan have gavn af en kontaktperson, bo på skolehjem eller lignende – det er dog vigtigt at sige, at det er noget DU skal have lyst til og synes er en god ide.  Det kan også være, at der skal arbejdes med den struktur som i har hjemmet, før at kunne gøre hele den hjemlige situation mere stabil og holdbar for dig, så du kan få et stabilt og normalt liv, uden at skulle ligge søvnløs og være ked af det.

Håber du kan bruge svaret, ellers er du meget velkommen til at skrive igen, eller kontakte vores chatrådgivning helt anonymt og uforpligtende.

Venlig hilsen

Steffen