Nu er det nok

brevkassespørgsmål

Nu er det nok

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg har gennem længere tid fundet mig i lidt af hvert herhjemme. Omgangstonen er forfærdelig og det er gensidigt. Men om jeg så beder om at blive talt pænt til 500 gange, hælper det lige meget hver gang. Jeg bliver ved med at blive fortalt, at jeg ikke laver noget som helst og jeg skal lave mere. Jeg har fritidsarbejde og i denne måned har jeg arbejdet 74 timer. Jeg har ved siden af min 9. klasse som jeg skal passe og lave mine lektier. De fleste dage er jeg oppe kl. 6 og har først tid til mine lektier kl. ni om aftenen. Jeg får at vide at min mor er skide ligeglad med, om jeg arbejder, hun vil bare have, at jeg gør de ting hun beder mig om, og at det næsten ingenting er. Det er simpelthen bare ved at være for meget nu, og det bliver kun værre og værre. Jeg har nu fundet ud af at hun "hader" mig mere og mere, og hun taler bag om min ryg imens hun tror jeg ikke kan høre det. Det er bare ikke i orden! Jeg har ikke lyst til at bo her mere, men jeg ved ikke, hvor jeg skal henvende mig. Jeg er egentlig ligeglad hvad hun siger, og tager det ikke til mig, men jeg er stadig et menneske og har grænser, der snart er nået. Mvh

Svar:

Hej med dig

Jeg bukker af respekt for dig... jeg synes simpelthen det er så flot, at du siger stop. At du kan mærke at det ikke er okay den måde du bliver behandlet på og at du så har valgt at gøre noget ved det - Meget flot og det viser stor styrke.

Du beskriver 2 ting, nemlig hvordan du bliver snakket til og dit forhold til din mor, og så det med at du arbejder rigtig meget. Lad os tage en ting ad gange, og vi starter med arbejdet.

Loven er meget tydelelig omkring hvor meget børn under 18 år må arbejde og hvad de må arbejde med. Du kan læse det meget tydeligt her og så kan du se om det er lovligt eller ulovligt det du arbejder med.

For eksempel står der, at du kun må arbejde 2 timer på en dag, hvor du går i skole.

Omkring dit forhold til din mor, så kan jeg ikke fortælle dig, om det er ulovligt eller ej, fordi det kender jeg ikke dig eller din mor godt nok til, men jeg kan fortælle dig, at jeg synes ikke det lyder til at du har det godt derhjemme og at jeg synes du skal følge din mavefornemmelse.

Ens forældre bestemmer rigtig mange ting og sommetider kan det virker voldsomt for en ung person, som gerne vil til at bestemme over sit eget liv. Men der står også i loven, at forældre skal beskytte deres børn og sørge for at de vokser op i nogle tryggeog sunde rammer.

Ud fra det du skriver, så virker det ikke til at du synes det er sådan derhjemme. Og derfor synes jeg du skal have snakket med et par voksne, som kan hjælpe dig.

Hvis en ung vil lave om på noget derhjemme eller måske flytte væk hjemmefra, fordi det ikke er rart dehjemme, er der to muligheder:

1. Enten kan den unge selv lave en aftale med forældrene og måske nogle voksne i familien.
2. Eller også skal kommunen gå ind og blande sig og være med til at bestemme hvad der skal ske. De skal sørge for at du har det godt.

Så hvis du ikke synes du kan lave en aftale med din mor og din familie, så synes jeg du skal have snakket med din kommune. Du kan ringe til din kommune selv og bede om at snakke med en sagsbehandlere og så kan den person fortælle dig om hvilke muligheder du har.

Det er ikke altid så nemt, så derfor kan du også prøve at kontakte Børns Vilkårs "Bisidderordning". Det er en ordning der hjælper unge med at kontakte for eksempel kommunen. Det er på en måde den unges advokat og taler din sag.

En anden mulighed er også, at få fortalt din lærer hvordan du har det og hvis din lærer også mener, at du ikke har det godt derhjemme, så skal han/hun kontakte kommunen.

Den sidste mulighed jeg har til dig er, at kigge forbi vores chat her i Cyberhus. Her sidder der også voksne som også gerne vil prøve at hjælpe. Fordelen her er, at du anonym og kan fortælle lidt mere okm dit liv. Det giver den voksne en bedre mulighed for at give dig bedre råd.

Jeg håber du tager det næste skridt og undersøger hvilke muligheder du har for, at det bliver bedre for dig. Men godt gået indtil videre og held og lykke med det.

Venlig hilsen

Erroll