Mor eller far?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg har lige et spørgsmål. Jeg er en poge der snart flyder 14, og ville bare lige høre om noget. Mine forældre er skilt, og jeg bor hos min mor. Jeg. Har tænkt på i lang tid, om man selv må bestemme hvem du bor hos? Og hvis man må, må man så også gerne hvis det kun er den ene af forældrene der har forælderret? Knus E

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er et rigtig godt spørgsmål du stiller og jeg kan godt forstå du er i tvivl og at det kan være svært at finde ud af hvem bestemmer egentlig. Jeg vil gerne prøve at gøre det lidt mere overskueligt.
Først det her med, hvad du bestemmer. Du kan desværre ikke selv bestemme hvor du vil bo, men du skal høres. Det vil sige, at din mening også gælder og at både din far og mor skal lytte til hvad du har at sige.
Men det er den eller dem der har forældremyndigheden der bestemmer. Og så har jeg også svaret lidt på dit andet spørgsmål. Det er den person med forældremyndigheden/retten der bestemmer.
Du kan læse mere om det på børneinfo.dk her
MEN du har ret til samværd med den anden forældre.. det vil sige, at du skal have lov til at se den anden forældre.
Jeg tror ikke helt det var det svar du gerne ville have og du skal vide, at når du er fyldt 10 år, så kan du selv tage kontakt til det der hedder Statsforvaltningen". Det er dem der kan bestemme hvordan det skal være hjemme hos jer, hvis du og dine forældre ikke selv kan finde en god nok løsning.
Hvis du har brug for hjælp til at finde telefonnummer eller bare brug for at snakke lidt mere med en voksen, så synes jeg du skal bruge vores chatrådgivning. Her sidder der voksne som anonymt kan chatte med, fortælle lidt mere og som kan spørge dig om forskellige ting. Måske kunne det være rart for dig.
Jeg håber du kunne bruge mit svar
Venlig hilsen
Erroll