Mobning eller bare sjov

brevkassespørgsmål

Mobning eller bare sjov

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Jeg skriver på vegne af en veninde Her 1. april uploader en fælles bekendt et billede af hendes hoveddør med skiltet "Lagersalg" sat fast på, under billedet står at pigen er til salg for x antal kroner, "skynd dig og få klamydia med i købet" - Jeg vil betegne dette som mobning eller chikane af en art, pigen selv har været inde og kommentere på billedet og givet tydeligt udtryk for at hun ikke bryder sig om det og gerne så det fjernet, der er flere mennesker der har kommenteret her efter med ikke alt for pæne ting, personen der uploader billedet "undskyder" sig med at det jo er første april og hun jo bare kan tage sig sammen og se joken. Hvad gør vi her? Er det os der er gal på den eller er det rent faktisk ikke noget man må?

Svar:

Hej med dig..

Jeg synes det er godt og vigtigt spørgsmål, fordi sommetider kan det være svært at skelne mellem en joke og mobning/chikane.

Men der er ingen tvivl her...Det du beskriver er chikane og det er både ulovligt og stafbart. En joke er kun sjov, hvis den det går ud over, også kan se det sjove i det.

Så din veninde kan politianmelde det og den pige der har gjort det vil kunne straffes, hvis hun er over 15 år. Hvis hun er under 15 år, vil hun få meget klart at vide, at det er forkert det hun har gjort.

Så min anbefaling er, at hvis den pige ikke fjerner det med det samme, så skal hun/I få fat i en voksen som kan hjælpe jer. Jeg synes først og fremmest I skal få sagt det til jeres forældre og hvis det er en fra jeres skole, så få fat i Jeres lærer. Jeg synes det er vigtigt at den pige får lært hvad forskellen er på en joke og chikane.

Jeg håber det var svar på dit/jeres spørgsmål.

Venlig hilsen
Erroll