Mobilen.

brevkassespørgsmål

Mobilen.

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

hejsa (: Nu er det efterhånden 2 år siden jeg gik ud af folkeskolen men det her spørgsmål har bare naget mig lige siden. Det var altid sådan på den skole jeg gik på, at man skulle have sin mobil slukket, både i timerne og frikvarterene, det i sig selv var også fair nok, men i 9. klasse skete der noget der gjorde at skolebestyrelsen sammen med lærene fik lavet en regel om at vi ikke længere måtte have vores mobiler i vores lommer men at de skulle ligge i tasken.

Ingen fulgte den regel for ingen ville have deres mobiler liggende i tasken eller lade den blive hjemme, der skete så tit det at lærene gik rundt og spurgte os om hvor vi havde vores mobiler henne, jeg kan huske en episode hvor jeg kom ind i klassen, og i det jeg trådte derind så kom der en lære hen til mig og spurgte mig om hvor jeg havde min mobil henne, jeg sagde det så bare som det var at jeg havde den i min lomme og klappede så på lommen, hun sagde så at så skulle jeg aflevere den, hvilket jeg selvfølgelig nægtede for havde jo ikke brugt den og den var rent faktisk også slukket, det resulterede så i at hun slæbte mig hen på inspektørens kontor, hvor jeg måtte sidde og bruge hele mit frikvarter, hvor jeg så sad der og snakkede med viseinspektøren, og han endte op i at sige at jeg kunne gå ned og ligge den i jakkelommen, hvad forskellen på jakkelommen eller bukselommen er aner jeg ikke, men jeg slap for at aflevere den og de rystede alle sammen på hovedet af mig.

på dette tidspunkt var jeg også elevrådsformand, og til det første møde hvor jeg mødte skolebestyrelsen satte jeg mig til at diskutere hvorvidt de egentligt havde ret til at bestemme over hvor vi havde vores mobiler, og hvorvidt den regel skulle ændres, jeg blev jo selvfølgelig total nedstemt, det var en Hel skolebestyrelse i mod mig, til trods for at jeg havde største delen af alle elvernes opbakning, jeg fortalte dem så også at uanset hvad så kunne de ligeså godt vide at de ikke skulle regne med at jeg fulgte reglen, men at jeg nok skulle have min mobil slukket.

Mit spørgsmål er så egentligt bare om de egentligt har/havde ret til at bestemme over hvor vi havde vores mobil og i det hele taget også vide det de spurgte os jo flere gange direkte, og hvis de så en mobil i lommen ville de tage den? jeg er jo som sagt gået ud af den skole nu, men vil egentligt bare gerne vide om jeg havde ret i noget af alt det jeg sagde til dem, og om det var berettiget at jeg kæmpede sådan for det. :)

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå du har gået og tænkt meget over det, og jeg synes det er super sejt at du tog snakken om rettigheder med skolebestyrelsen. Det er måden at gøre det på, hvis du gerne vil prøve at ændre på noget du er utilfreds med.

Der findes ingen lov om mobiltelefoner i folkeskolen, men hver skole har nogle ordensregler der skal følges. Disse ordensregler skal være nedskrevet og det vigtigt at hvis skolerne vælger at lave nye regler om for eksempel mobiltelefoner, at de får skrevet det ind i deres ordensregler og efterfølgende orienterer forældre og elever om det.

Det vil sige at din skole gerne må tage en beslutning om at alle elever ikke må have deres telefoner i bukserne, men at de skal være i taskerne. Eller at de ikke må være tændte og så videre..

Hvis eleverne ikke retter sig efter disse regler, må skolen gerne konfiskere telefonerne, men skal give dem tilbage til eleverne når skoledagen slutter.

Er man uenig i disse regler, har du mulighed for at klage til skoleledelsen og bestyrelsen, som du har prøvet. Men derfor er det jo ikke sikkert de vil ændre det..

Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål, eller er du velkommen til at skrive til mig igen.

Venlig hilsen

Erroll