mine rettigheder til at være sammen med min "kæreste"

brevkassespørgsmål

mine rettigheder til at være sammen med min "kæreste"

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Cyberhus. Jeg er en pige på 16 år, som har mødt en fyr over nettet. Min mor vidste ikke at jeg havde skrevet med ham på nettet og senere mødtes med ham til en kop kaffe i byen. Jeg var meget i tvivl om hvor vidt jeg skulle fortælle hende det, eller holde min "affære" skjult. Jeg var i sær i tvivl fordi han er 7 år ældre end mig og er af anden etnisk baggrund...det er ikke noget der generer mig, men jeg havde mine bange anelser over at skulle fortælle det til min mor. Samtidig havde jeg løjet og fået mine veninder til at dække over mig hver gang jeg skulle ud med ham. Men min mor og jeg har et meget tæt forhold, så jeg bestemte mig for at fortælle hende det igår aftes efter jeg havde set ham. Det gjorde jeg så, og hun blev som jeg havde frygtet meget vred. Hun sagde at jeg havde "smidt en bombe" og brudt hendes tillid fuldstændig, jeg undskyldte og bad hende om at acceptere at jeg var forelsket og gerne ville være sammen med ham. Hun nægtede/nægter at acceptere det og vil aldrig lade mig se ham igen. Det gør virkelig ondt, for jeg er meget glad for ham og omvendt..jeg er overbevist om at jeg MÅ gøre noget for at se ham igen, jeg ved bare ikke hvad? jeg vil jo heller ikke skuffe min mor og ødelægge mit forhold til hende, men jeg føler at jeg næsten bliver nødt til at gøre det for at være tro mod mig selv..for jeg savner ham sindssygt meget. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad mine rettigheder er som 16 årig? Kan jeg date/komme sammen med hvem jeg vil, uden at min mor kan forbyde mig det? Har I nogle idéer til noget andet jeg kan gøre, så jeg kan blive ved med at se ham? På forhånd mange tak. F

Svar:

Hej F

Jeg kan godt høre, at du er ret forelsket i ham fyren og samtidig er meget glad for din mor. Så det er klart du er usikker på, hvad du skal gøre nu.

Først og fremmest så har din mor ret til at forbyde dig, at se din kæreste/ven. I Forældreansvarsloven står der, at din mor skal passe på dig og sørge for dig på forskellige måder. Hvis hun mener, at det er bedst du ikke ser ham mere, så er det hendes vurdering og det har hun ret til.

Derfor kan jeg ikke give dig nogle løsninger til, hvordan du kan blive ved med at se ham fyren. Det er din mor der bestemmer det, så det er op til dig og din mor at finden en løsning på det. Nu lyder det til, at I har et rigtig godt forhold og derfor synes jeg I skal prøve at få snakke det igennem. Men jeg synes der er et par ting du skal tænke over, når I skal snakke sammen.

Din mor reagerede vredt, da du foralte om det og sagde, at du havde brudt hendes tillid. Jeg tror hun reagerede vredt af to årsager:

1. For det første havde du løjet og det har hun jo ret til at blive sur over, specielt hvis det er noget I ikke normalt gør over for hinanden. Måske er det noget hun alligevel vil komme rimelig hurtigt over.

2. Men jeg tror også, at hun blev meget forskrækket og ked af det. Det her med at han er 7 år ældre er svært for en mor eller en far at klare og det er egentlig ret forståeligt. 7 år er meget i din alder, fordi du ikke er voksen endnu og han er en voksen mand med mange erfaringer i livet på forskellig vis. Derfor vil din mor tænke på, hvorfor mon han vil komme sammen med hendes datter på 16 år og hun vil være bange for at du bliver udnyttet og bliver såret i sidste ende. Jeg synes det er meget forståelig og naturlig reaktion din mor er kommet med.

Du skriver, at du først lige har fortalt hende det her for et par dage siden og derfor synes jeg hun skal have lov til at reagerer og faktisk er det et godt tegn. Det viser at din mor holder af dig og bekymrer sig.

Når hun lige har fået lidt luft og kommet sig over forskrækkelsen, så synes jeg du skal prøve at få en stille og rolig snak med hende og så må du se hvilken løsning I kan finden ud af.

Hvis du har brug for lige at vende det med en anden voksen, så prøv chatrådgivningen her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19 og du kan være helt anonym.

Venlig hilsen

Erroll