Mine rettigheder på computeren
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa Claus/Erroll jeg vil spørge om jeg skal slette en ting på min hjemmeside hvis der er en som køber rettigheder af ejeren hvor man har downloadet det og ham der har købt rettigheder har sagt af en skal slette det? & hvis man ikke gør det kan man så komme i retten? & Kan jeg fx godt komme i retten selvom jeg kun er 13 år? Jeg vil meget gerne have svar så hurtigest som muligest(stave fejl)

Svar:
Hej med dig
Det er godt du spørger, når du er i tvivl om noget..
Jeg kan fortælle dig, at den kriminelle lavalder er 14 år og derfor kan du ikke blive straffet. Men du kan godt komme i retten, fordi selvom du er under 14 år, så kan du komme til at betale erstatning, hvis du for eksempel har lavet hærværk eller ødelægger noget med vilje som en anden person ejer.
Du skriver, at du har noget på din computer, som en anden har rettighed over. Jeg ved ikke hvad det er og derfor kan jeg ikke fortælle omdu kan komme i retten. Det skal være så alvorligt at politiet mener at ejeren har ret til en erstatning.
Så derfor synes jeg det er rigtig vigtigt, at du snakker med din far og mor om det, eller spørger din lærer om de ikke vil hjælpe dig. Fortæl dem hvad det drejer sig om og hvis de ikke kan fortælle dig hvad du skal gøre, så kan de hjælpe dig med at ringe til politiet eller for eksempel til et sted som gratis rådgiver om love og regler. For eksempel det her sted som hedder SR bistand
Kan du have det godt..
venlig hilsen
Erroll