Mine rettigheder når jeg er 15.

brevkassespørgsmål

Mine rettigheder når jeg er 15.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 15 år 1 måned siden

Hej Cyperhus. Jeg har mange problemer med mine forældre, specielt min far når det angår mine rettiger! Han siger, at når jeg er under 18, så skal ham og min mor bestemme ALT hvad jeg foretager mig.

F.eks. så må jeg ikke selv bestille tid til læge og få medicin igen mod mine bumser (jeg har mange på ryggen, brystet og i hovedet). jeg har nemlig før fået piller mod bumser, og de virkede ikke så godt og lægen sagde, at når jeg var færdig med de piller og jeg skulle have min anden vaccine mod livermoderhals kræft, så skulle vi også tale om, hvor godt det havde virket også kunne hun foreslå noget andet. det må jeg ikke nu, fordi at jeg har haft foundation på, for at dække bumserne og og ar.

Har de ret til at bestemme at jeg ikke må komme til læge og snakke med hende og få noget medicin? Jeg har også fået lavet en navlepiercing uden at mine forældre ved det, og jeg har sagt, at når man var 15, så måtte man gerne få lavet en piercing, fordi at man bestemmer over sin egen krop der, og at det faktisk er en lov.

Det siger min far at jeg heller ikke må og at det er noget pis, for når forældre siger at man ikke må, og når man er under 18, så må man ikke få det. Der var også engang hvor jeg havde købt selvbruner, extensions og noget pudder, det smed min far ud og gav mig stuearrest, fordi at han havde sagt at jeg ikke må gå med sådan noget.

Det blev jeg ret ked af, og har han ret til at smide det ud? Jeg føler at jeg ikke rigtig har nogen rettigheder til noget, og hvordan kan jeg få mine forældre til at forstå hvad jeg må og ikke må? For som sagt, så inde i deres hoveder så må jeg ikke købe de ting de siger jeg ikke må før jeg bliver 18, og at de bare har lov til at smide ting ud de ikke vil have at jeg har.

Kan det virkelig passe at det skal være sådan, når man er 15 år, og virkelig kan bestemme over sin egen krop!? :/

Svar:

Hej Pige 15

Tak for dit spørgsmål.

Jeg kan godt høre, at det fylder meget for dig og at du gerne vil have lov til at bestemme mere over dit eget liv.

Når du er under 18 år er du ikke myndig og dine forældre har ret til at bestemme over dig. Ikke ubegrænset, men rigtig meget.

Du har lov til at gå til lægen selv, men lægen skal oftest fortælle dine forældre hvad I har snakket om. I særlige tilfælde kan lægen vurderer, at det er bedst dine forældre ikke får noget at vide, og så fortæller han det ikke. Men det er noget lægen bestemmer.

Du spørger også om piercing og andre ting. Jeg må skuffe dig, fordi dine forældre må bestemme om du må få en piercing.

Selvom dine forældre har ret til at bestemme over dig, står der også i loven, at dine forældre skal tage hensyn til dine egne interesser og behov. Forældre har ikke ret til at bestemme over alt i dit liv. De skal gradvist give dig mere ansvar og lade dig bestemme mere og mere.

Jeg vil derfor foreslå dig 3 ting.

Prøv at snakke med din far og mor om de tanker du har. Det er vigtigt at du får forklaret hvad du føler, at du er blevet ældre og at der kan være ting som du har lyst til og hvorfor. Hvis det er svært, kan det være en god ide at skrive et brev til dem og så snakke bagefter. På den måde er du sikker på, at du får det hele med.

Du kan også besøge din læge og fortælle ham om din situation og høre hvad han/hun synes. Du skal bare vide at dine forældre nok vil få det at vide.

Jeg vil også foreslå dig at prøve chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte med en voksen og sammen kan I måske finde flere muligheder..

Venligst

Erroll