Mine rettigheder.

brevkassespørgsmål

Mine rettigheder.

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej cyberhus.dk. Må mine forældre godt tjekke min telefon eller comuper eller er der nogle love eller regler omkring det? - Pauline.

Svar:

Hej med dig...

Når du er under 18 år, så kan du ikke selv oprette et telefonabonnement, så derfor det nok i dine forældres navn. Derfor må de faktisk godt tjekke din telefon, rent lovmæssigt.

Det er også sådan at loven om forældremyndigheden siger at forældrene skal beskytte barnet og derfor har de lov til at tjekke din computer, hvis de mener der er brug for at blande sig for at passe på dig.

Jeg kan sagtens forstå, at det kan virke lidt grænseoverskridende og jeg synes også du skal snakke med dine forældre om det. Fordi der står også i loven, at forældre skal give deres barn mere og mere ansvar og privatliv, så barnet kan lærer at tage ansvar for sit eget liv.

Derfor synes jeg dine forældre skal have en meget god grund for at tjekke din mobil og computer. Måske er de bange for noget, men lige meget hvad, synes jeg de er vigtigt at I får snakket det igennem.

Så ja, de må godt, men på den anden side så synes jeg ikke det er okay, medmindre de har en meget god grund. Og det ved jeg jo ikke om de har..

Det var nok ikke lige det svar du ønskede og det er lidt underligt med den lov, men je håber du kunne bruge mit svar alligevel.

Venlig hilsen

Erroll