Min journal
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg har lige et spørgsmål.. Min læge mener/ er sikker på at jeg har en depression.. Jeg har altså IKKE en depression og jeg vil ikke have den diagnose eller stemples med det. Hun mener, at jeg skal starte med at acceptere det. Hvordan skal jeg anerkende noget jeg ikke har??? Mit spørgsmål er, har min læge ret til at skrive det i min journal, når jeg ikke selv mener jeg har en? Det er frusterende at have det stående

Svar:
Hej med dig...
Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at acceptere, når du ikke er enig i den diagnose.
Men din læge har helt ret til at skrive det i din journal og måske har din læge også ret i, at det handler om at du har brug for at skulle acceptere det. Men jeg synes helt sikkert, at du skal have en anden læge til at vurderer det, så du kan føle dig mere sikker.
Du har nemlig ret til at få en anden læges vurdering, og hvis du ikke er tilfreds med din læge, så har du ret til at skifte læge.
Hvis du snakker okay med din læge, så synes jeg du skal bede om en anden læges vurdering, eller måske få en henvisning til en psykriater, som så kan vurderer om du har en depression. Og hvis du ikke føler du har en depression, så synes jeg det er super stærkt, at du ikke bare lige acceptere det.
Håber du får det afklaret, så du får ro i maven, ligegyldigt om du har en depression eller ej.
Venlig hilsen
Erroll