Min far!!!!

brevkassespørgsmål

Min far!!!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej Cyberhuset, Jeg er en pige på 18 år. Jeg har min far som er virkelig streng. F.eks. hver gang når han siger nej til noget, så spørger jeg ham hvorfor? - og han kommer ALDRIG med en grund, og siger direkte: "jeg gider ikke at diskutere det her med dig, og så bliver han VIRKELIG VIRKELIG sur og agressiv. Min bror som er 1 år ældre end mig, må ALT. Jeg ved ikke hvad der er galt med min far, det er som om jeg intet kan gøre. Han vil hele tiden have at jeg skal fokusere på skolen, jeg vil så gerne gå til sport, men det kan jeg jo ikke når han hele tiden siger nej. Jeg får fine karakterer i skolen(Jeg er STX-studerende og er snart færdig her til sommer), min far accepterer heller ikke at jeg bruger myspace,facebook osv.. men hvad f... er det han forlanger? Det irriterer mig VIRKELIG meget....!! Jeg vil da ikke kun gå i skole, jeg vil gerne prøve noget nyt, men føler at jeg ikke har et liv. Jeg fortæller ham hele tiden, at jeg nok selv skal betale hvis jeg skal begynde til sport, men igen et nej. Og for ca. 2 år siden PLAGEDE jeg ham hele tiden om at starte til fitness, og så i Januar begyndte jeg endelig. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre????? Jeg fortæller hele tiden min mor at hun skal snakke med min far, og det gør hun, men han lytter aldrig!! og så siger min mor, at jeg skal høre efter min far..... min mor derimod er virkelig sød, og hun prøver hele tiden at tale med ham, men det virker ikke.. Jeg plejer at sige til min far at nu er jeg jo 18 år gammel, og så er jeg myndig og kan selv bestemme, men så bliver han virkelig sur og siger at jeg ikke skal nævne det med at være myndig, og at det er ham der bestemmer, så længe han lever.

Svar:

Hej med dig..

Det er super du skriver og undersøger hvad du kan gøre og hvad andre mener om din situation derhjemme. Måske kan du bruge mit svar.

Du har skrevet til den her brevkasse der handler om rettigheder, og derfor tror jeg gerne du vil vide om din far har ret, når han siger at han bestemmer så længe han lever.

Du har ret.... du er 18 år og er nu myndig. Det vil sige du bestemmer over dit eget liv. For eksempel om du vil gå til sport, hvor meget du vil studere og hvad du vil bruge dine penge på.

Så din far har ikke ret i at han bestemmer.

Men, og der er et men her...du bor stadig hjemme lyder det til. Nu ved jeg ikke om du betaler for at bo hjemme, eller hvordan det er hjemme hos jer. Men det er måske din far og mor der betaler for det hus eller lejlighed I bor i, måske betaler de også for den mad du spiser og at du har andre ting som du bruger i hverdagen. Det vil sige det er deres hjem og derfor kan de have regler derhjemme, som du skal følge så længe du bor hos dem.

Hvis du flytter hjemmefra og tjener dine egne penge, så må dine forældre støtte dig og komme med forslag til hvad du kan gøre, men de kan ikke bestemme noget.

Så lige nu bestemmer du over dit eget liv og hvad du laver uden for huset, men de bestemmer en del indenfor huset, fordi det er deres hjem. Så jeg synes du har to muligheder, du kan vise din far mit svar og prøve at få en snak med ham igen om, at du nu er myndig og at han ikke kan bestemme alt. Måske kan din mor hjælpe også. Eller også har du mulighed for at finde dit eget sted at bo, få SU og på den måde bestemme det hele selv.

Jeg håber du kan bruge mit svar og hvis du har brug for at snakke mere med en voksen om at det sommetider kan være svært at bo derhjemme, så synes jeg du skal prøve vores chatrådgivning. Her kan du anonymt chatte med en voksen og måske kunne det også være rart for dig.

Venlig hilsen

Erroll