Må jeg bo alene
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Jeg har et spørgsmål om at flyttehjemmefra i tilfælde af værges/mors død... Er det lovligt at flytte hjemme fra som 12 årig hvis barnets/min mor dør og familie kommer og besøger barnet jævnligt?

Svar:
Hej med dig..
Det er et godt spørgsmål og jeg kan godt forstå du spørger...
Det korte svar er nej og det er fordi når du er under 18 år, vil der altid være en voksen som har ansvaret for dig i dagligdagen. Hvis din mor er død og der ikke er en aftale om at du skal bo ved en anden voksen, så skal din kommune tage ansvar for dig. Og når du kun er 12 år, så vil du ikke få lov til at bo alene.
Nu kender jeg ikke din situation, men hvis du ikke bor ved nogen voksen, så skal din kommune sørge for et sted du kan bo, hvor der er voksne der kan passe på dig og hjælpe dig med at passe din skole, mad, tøj og i det hele taget sørge for at du har det godt. Det kunne for eksempel være på en institution eller hos en plejefamilie.
Hvis ikke du har fået snakket med din kommune om det, så synes jeg du skal tage fat i en voksen du kender og er tryg ved. Det kunne være en voksen i din familie eller en sød lærer. Så kan den person hjælpe dig med at få snakket med kommunen om de. Du er også velkommen til at logge på chatten her i Cyberhus og så kan du sammen med en voksen herinde, snakke lidt mere om de muligheder du har.
Venlig hilsen
Erroll