lægen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
halløj med dig :) jeg har tænkt over noget - er det rigtigt at man først kan gå alene til lægen (uden forældre) når man er 15? altså selvfølgelig kan man jo godt gå alene til lægen hvis man har snakket med sine forældre og de har snakket ed lægen, men hvis man har et problem som man ikke vil ha' at ens forældre ved men som man gerne vil snakke med lægen om, skal man så være 15 før man kan gå til lægen alene uden at lægen siger det videre til ens forældre? nu har jeg heldigvis en meget sød mor som respekterer hvis jeg siger at jeg gerne vil snakke privat med min læge, men det tror jeg der er mange der ikke har.. knus cat :)

Svar:
Hej cat
Super godt spørgsmål og jeg tror du har ret i, at der er mange der gerne ville snakke med en anden voksen, uden at forældrene fik noget at vide.
Jeg synes det er dejligt, at dine forældre gerne vil give dig lov til, at du fik en privat snak med din læge, hvis du havde brug for det.
Loven er sådan, at når man er under 18 år, så skal lægen oplyse forældrene (eller dem der har forældremyndigheden over barnet) om hvad besøget går ud på. Lægen kan vælge ikke at orientere forældrene om det i særlige tilfælde. For eksempel hvis det vil skade barnet, eller måske forværre situationen derhjemme.
Jeg synes det er en god ide at snakke med sin læge om forskellige ting, men jeg synes også det er en rigtig god ting at snakke med sine forældre først. Hvis man har brug for en voksen til en privat snak, så kan man måske starte med chatten her i Cyberhus, en lærer man har det godt med, eller måske en anden voksen i familien.
Venlig hilsen
Erroll