lovligt eller ej?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. rettigheder.. jeg har et spørgsmål om mine/vores rettigheder.. jeg går på en privatskole, og tænkte på om det er lovligt at lærerne tvinger de andre elver til at udlevere mobil numre? eller tvinger en elev til at ringe til en person som måske er syg, for at læreren så kan råbe og skrige ad eleven? er det okay? har været syg de seneste dage, og fik så en besked fra min veninde om at vores engelsk lærer havde fået mit nummer, fordi at hun var gået helt amok over at hun åbenbart ikke havde fået en aflevering, som skulle sendes over email. og hun har ringet op til flere gange idag, men har ikke ville tage den når der blev ringet, for mener ikke at hun ska tvinge min veninde til at udlevere mit nummer bare fordi hun vil ha fat i mig? så må hun ringe til mine forældre da? vil hører om det er lovligt? og om der er noget man ka gøre? ved at der er speciel regler når det er en privatskole

Svar:
Hej med dig
Der er et rigtig godt spørgsmål og jeg kan godt forstå du synes det er ubehageligt at blive ringet op når du er syg. Jeg kan også godt forstå, at du undrer sig over om din lærer må tvinge en anden elev til at udlevere dit nummer.
Der er en ting der undrer mig og det er, at din skole skulle gerne have, og har ret til at opbevare, dit telefonnummer på skolens kontor. Derfor burde det ikke være nødvendigt for læreren at tvinge det ud af din klassekammerat.
Din lærer må ikke bede en anden elev om at udlevere dit telefonnummer, og jeg mener du har ret i, at  hvis din lærer ikke kan få fat i dig på det nummer som skolen har, så skal læreren ringe til dine forældre i stedet for.
Hvis du synes at din lærer har handlet forkert, så synes jeg først du skal snakke med din lærer. Fortæl hende at du ikke synes det er ok, den måde som hun har reageret. Måske kan i få snakket ud om det på den måde og hun kan fortælle dig hvorfor hun reagerede som hun gjorde.
Hvis du ikke synes det er godt nok, så synes jeg du skal tage en snak med dine forældre og  sammen kan i snakke med jeres skoleleder. Privatskoler følger undervisningsministeriets retningslinier på mange områder, men der kan være forskelle fra skole til skole. Jeg tror det ville være rart for dig, at læse dem der gælder for din skole. Det er den bedste måde at finde ud af, hvem der har ret i denne sag.
Venlig hilsen
Erroll