Læreres tavshedspligt og selvskade
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, i 2-3 år har jeg haft et problem med selvskade, for ikke at gå for meget i detaljer har det været at skære og brænde mig selv, eller med vilje bruge cremer jeg er allergisk overfor. Jeg har længe, meget længe, overvejet at fortælle en lærer det. Specielt nu hvor jeg gerne vil stoppe ville det være rart med en der kunne følge op på det, hvis nu jeg faldt i igen... Hvordan står det til mht. til tavsheds- og indberetningspligt? Hvis jeg nu siger noget, skal han så fortælle det til mine forældre? Jeg vil ikke have at alle voksne i mit liv pludselig ved det, så jeg ville helst holde det til at det kun er den ene lærer der ved det, i mod sætning til mine forældre, som jeg er tvunget til at se hver dag.

Svar:
Hej med dig...
Hvor er det fedt, at du er stoppet og at du har lyst til at have en voksen der følger lidt op på det, og super ide at fåsnakket med din lærer og at det måske kan være din lærer der gør det - godt gået og det viser at du gerne vil have det bedre.
Det er godt du undersøger det med tavhedspligten og indberetning. I loven står der at en lærer skal indberette til den rette de sociale myndigheder, hvis en lærer er bekymret og ikke mener de selv kan klare situationen. Og hvis læreren bliver så bekymret, skal læreren snakke med både dig og dine fældre, før det sker.
Derfor synes jeg helt sikkert du skal bruge din lærer, men I skal bare lige have en snak om den tavhedspligt og indberetning først. Prøv at starte med at sige til din lærer, at du gerne vil snakke med hende om noget, hvor du er usikker på om hun vil sige det videre til dine forældre og indberette det.
Selvom du ikke siger hvad det er, så kan din lærer fortælle dig mere præcist hvordan hun forholder sig til det og jeg tror I vil kunne snakke om det, uden at du behøver at fortæller præcist hvad det handler om. På den måde kan I lave en aftale og du kan føle dig mere sikker, inden du åbner helt op.
Ud fra det du fortæller, kan det sagtens være være, at din lærer ikke behøver at indberette noget som helst. Men jeg kender dig ikke særlig godt og kan derfor ikke svare dig 100% sikkert. ;Men super ide og lige meget hvad, så synes jeg du skal gøre det..
Jeg håber det bedste for dig..
Venlig hilsen
Erroll