KØNSSKIFTE
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
HEJ, JEG ER EN DRENG PÅ 17 ÅR. JEG HAR ALTID I HELE MIT LIV FØLT AT JEG VAR FØDT I DEN FORKERTE KROP.. JEG HAR SØGT LIDT PÅ INTERNETTET OG SNAKKET MED EN SKOLE PSYKOLOG SOM SIGER AT JEG SKAL SNAKKE MED MINE FORÆLDRE OM DET (DE HAR ALTID HAFT DET LIDT PÅ FORNEMMEREN, TIL MEN VI HAR OGSÅ SNAKKET OM DET, IKKE PRÆCIS OM MIG MEN OM ANDRE TILFÆLDE.) JEGMENER AT JEG SELV HAR RETTIGHEDER TIL AT BESTEMME HVILKEN KØN JEG ER. HAR JEG IKKE RETTIGHEDDER?! MEN DET ER TYDELIGT AT MINE FORÆLDRE SYNES AT MAN SKAL VENTE. MEN JEG ER INDESPÆRRET O9G HAR BRUG FOR AT KOMME FRI! HØRTE OM CASPIAN SOM HAVDE FÅET MANDELIGE KØNSHORMONER. JEG KAN IKKE FINDE NOGET OM RETTIGHEDDER PÅ NETTET, KAN I MÅSKE HJÆLPE? PÅ FORHÅND TAK

Svar:
Hej med dig..
Super godt du spørger og ja, det kan være lidt svært at finde noget lovgivning på det her område.
Når du er under 18 år, så er det sådan, at det er dine forældre og din læge der skal give lov og vurderer om det er forsvarligt at støtte dig i dit ønske om en kønsskifteoperation. Hvis dine forældre synes det er okay, så skal din læge bestemme det, efter samtaler med dig og dine forældre.
Du nævner selv ham Caspian og der har jo været en masse snak om den sag. Det er fordi det er et meget stort indgreb og det kan ikke bare laves om. Derfor er det så utrolig vigtigt, at du og de voksne er sikker på at det er det rigtige der sker.
Når du er over 18 år, kan du få lavet operationen i udlandet, men du skal selv betale for det og det koster rigtig mange penge. Hvis du er over 18 år, og vil have lavet operationen herhjemme skal lægen også vurderer at det er nødvendigt for dig.
Det vil sige, at det skal være en mehget stor psykisk belastning for dig, hvis det ikke sker, men det er altså lægen der skal vurderer det.
Så alt det her ender med, at du skal have snakket med din læge og jeg synes du skal have dine forældre med til den samtale. Din læge kan så vurdere hvilke muligheder du har og hvad I skal gøre nu.
Jeg håber du kan bruge mit svar..
Venlig hilsen
Erroll