Kræft.

brevkassespørgsmål

Kræft.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Igen. Jeg bliver nød til at få mere svar på det spørgsmål for jeg ikke se hvorfor de må gå hen og bestemme når det er min krop og det ikke er deres. Jeg er 15 år helt seriøst jeg ved det godt hvad konsekvenser er, og det er at der er støre sandsynlighed for at jeg dør end hvis jeg tog den? Så det ved jeg jo godt, og jeg kan jo godt forstå konsekvensen men hvad så hvis jeg synes det er ok? Men du skriver at de kan bestemme fordi kræften har spredt sig, hvorfor kan de det, det forstår jeg ikke. Men mine forældre vil gerne have jeg tager imod tilbudet, er det så dem som bestemmer ?. Man kan da heller ikke blive tvangsindlagt for det, fordi det er en fysisk sygedom vel ? For så kan man jo bare blive væk ikke? MedVenligHilsen K.

Svar:

Hej K.

Det er rigtig godt at du spørger igen og jeg kan sagtens forstå, at det virker lidt mærkeligt. Specielt når du føler dig afklaret og kender konsekvensen.

Når det drejer sig om livstruende sygdomme eller sygdomme som kan have en afgørende betydning for dig og fremtiden, og du er under 18 år, så er det dine forældre og lægerne der bestemmer.

Det kan måske virke forkert for dig, fordi du godt kan forstå konsekvensen, men 18 år er også den alder hvor man kan bestemme helt over sit eget liv på andre områder. For eksempel kan du stemme til et valg, og selv bestemme hvor du vil bo og så videre..

Når man er fyldt 15 år, så har du ret til at blive hørt. For eksempel skal din læge høre din mening og holdning til en operation. Så ud fra det du har skrevet til mig, synes jeg du skal få snakket det igennem med dine forældre og din læge igen. Det er dem der skal tage beslutningen, men de skal høre på hvad du mener.

Du kan godt blive tvangsindlagt på grund af en fysisk sygdom, hvis du er under 18 år og lægen vurderer at du er i livsfare.

Loven om at forældrene bestemmer over deres børn indtil de er blevet 18 år, er lavet for at beskytte børn. Selvom du føler dig voksen nok til selv at tage de beslutninger, så vil der være andre unge der ikke kan overskue det og derfor ville tage en forkert beslutning.

Jeg håber, at jeg denne gang bedre kunne svare på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive til mig igen..

Venlig hilsen

Erroll