Kostskole tvang

brevkassespørgsmål

Kostskole tvang

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hvis min mor synes det er bedst for mig at komme på kostskole, pga af jeg åbenbart er et 'problembarn' - kan jeg så tvinges til det, eller har jeg et ord at indføre nu da jeg er 17 år. Jeg har prøvet at begå selvmord 2 gange pga kæreste problemer, jeg har taget stoffer og drikker meget, jeg gør ikke som min mor siger, som i at hvis hun vil havde mig hjem, kommer jeg først når det passer mig. Kan man pga af dette tvinge mig til at gå på kostskole, imod min vilje?

Svar:

Halløj

Hvor er det sejt af dig, at du undersøger dine rettigheder, da jeg godt kan læse at du har det svært.

Det er sådan at din mor bestemmer rigtig meget indtil du er 18 år,  Den lov er lavet fordi det er de voksnes opgave at passe på børnene. Det er også de voksnes opgave langsomt at give mere og mere ansvar til deres børn, så de på den måde lærer at tage ansvar for deres eget liv.

Men nu skriver du at du er 17 år, så synes at det er vigtigt at sige, følgende lov sikrer beslutninger at du også skal høres.

Der står følgende i forældreansvarsloven

 "§ 5. I alle forhold vedrørende barnet skal der tages hensyn til barnets egne synspunkter alt efter alder og modenhed."

Det betyder at der også skal lyttes til, hvad du synes om idéen. Derfor synes jeg du skal snakke med din mor om, hvorfor hun vil have, at du skal på kostskole, og hvordan du har det med det.

Hvis du og din mor ikke kan blive enige, eller du ikke vil acceptere din mors afgørelse, så er det sådan, at jeres kommune og en sagsbehandler kan gå ind og hjælpe jer. Både du og din mor kan kontakte kommunen og bede om at snakke med en sagsbehandler fra familieafdelingen.

Har du brug for at snakke mere med en voksen herinde i Cyberhus omkring dette, synes jeg du skal besøge vores chatrådgivning mellem 14 - 19. Her kan du nemlig uddybe og fortælle lidt mere om jeres situation derhjemme og måske har rådgiveren der nogle flere ideer til hvad du og din mor kan gøre.

Venlig hilsen

Steffen