Kostskole
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg går på kostskole og det er virkelig forfærdeligt her. Jeg har ikke lyst til at være bo og gå her :( min forældre har taget denne beslutning. Har jeg slet ikke nogen rettigheder? :( jeg vil væk herfra og jeg har snakket med mine forældre om det og jeg SKAL blive her. Føler min frihed bliver taget fra mig.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå det må være hårdt at gå på kostskole, hvis du ikke selv har taget beslutningen og ikke bryder dig om at gå der. Og det er super godt at du får undersøgt hvad dine rettigheder er.
Dine forældre bestemmer rigtig mange ting og også hvor du skal bo, men jeg er usikker på hvor meget du selv kan bestemme, når du går på kostskole. Men jeg ved, at din holdning og mening betyder noget og at du skal høres om hvad du vil og har lyst til. Men det er stadig dine forældres ansvar at tage den beslutning, som de mener er bedst for dig.
Nu skriver du ikke så meget om hvor lang tid du har gået på kostskolen, fordi det er klart, at det også tager tid at vænne sig til et nyt sted og at man skal leve under nogle bestemte regler. Men hvis du føler, at det her bare ikke går og at du er så ked af at bo der, så synes jeg du skal undersøge lidt mere. Og det kan blive nødvendigt at snakke med en socialrådgiver i din kommune. Så jeg har et forslag til dig.
Jeg synes du skal tage en snak med Børns Vilkår og en ordning de har som hedder Bisidderordningen. Det er et tilbud til børn og unge om at have en voksen at snakke med og have med, hvis man skal snakke med en kommune, politi eller måske en advokat. Det er på en måde din egen advokat som sørger for at dine rettigheder bliver respekteret.
Prøv at kontakte dem og få en snak med dem om hvilke rettigheder du har og om de kan hjælpe dig. De er rigtig dygtige.
Jeg håber du finder det svar du søger og beklager, at jeg ikke kiunne give dig et præcist et af slagsen.
Venlig hilsen
Erroll