Kan jeg selv bestemme?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber I kan svare på. Jeg er 15 år, og lige så længe jeg kan huske, har mine forældre altid skændtes. Min mor er nu gået fra min far, men de er ikke skilt endnu (så vidt jeg ved) og jeg har lige siden hun gik fra ham sagt, at jeg vil bo hos min mor, da jeg ikke kan lide min far. Jeg er over 12, så jeg må jo selv bestemme, hvem jeg vil bo hos, men når ikke de er skilt endnu, hvad kan man så gøre? Jeg har nægtet at se min far de sidste to måneders tid, men der er tidspunkter hvor jeg har været nødt til det. Når vi er på bej hjem fra der hvor vi nu har været, vil jeg gerne køres hjem til min mor bagefter. Men det vil han ikke. Og busserne kører vist ikke om aftenen, og flere gange når jeg har været "stukket af" er han kørt efter mig. Men har jeg ikke en eller anden for for rettighed der siger, at jeg kan komme hjem til min mor, når ikke jeg gider være hos min far? På forhånd tak.

Svar:
Hej med dig..
Jeg kan godt forstå det er lidt svært, når du helst ikke vil være sammen med din far. Og derfor er det også rigtig godt, at du skirver herind og spørger om hjælp.
Loven er sådan, at du bestemmeikke selv hvor du vil bo, men din mening betyder noget og de voksne skal også høre hvad du mener. Men det er dine forældre der bestemmer og det er dem der skal finde ud af det og blive enige om det.
Hvis de ikke kan blive enige eller du er meget uenig i det de har bestemt så kan noget der hedder Statsforvaltningen hjælpe med at finde en løsning. Når du er fyldt 10 år, så kan du selv tage kontakt til dem og sige at du ikke er glad for den ordning I har derhjemme og så vil de snakke med dine forældre.
Så lige nu synes jeg du skal prøve at snakke med din mor igen og vise hende det jeg har skrevet til dig. Så kan I sammen gå ind på den her side, hvor I kan læse mere om dine rettigheder og hvad I kan gøre.
Hvis du vælger at ringe til Statsforvaltningen, kan det være meget rart at have din mor til at hjælpe dig.
Venlig hilsen
Erroll