Kan jeg melde mig ud af folkekirken?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er konfirmeret i den kristne tro, men jeg er kommet til den beslutning at jeg ikke tror på Gud. Jeg har ikke lyst til at være medlem af folkekirken mere, selvom mine bedsteforældre er meget religiøse. Jeg vil gerne høre om jeg som 15 årig kan melde mig ud, uden mine forældres tilladelse? Og behøver de at få noget at vide om det? Mvh.

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er fint, at du har gjort dig nogle tanker og er bevidst om hvad du tror på og ikke tror på.
Omkring det med at melde sig ud af fokkekirken, så er reglerne sådan, at så længe du er under 18 år, er det dine forældre der skal melde dig ud. Så mit svar til dig er enj, du kan ikke melde dig ud uden dine forældre ved noget om det.
Men det kan du, når du bliver 18 år.
Du skal vide, at indetil du bliver 18 år, betaler du ikke kirkeskat og derfor støtter du ikke direkte kirken. Du kan læse mere om det her med at melde sig ud her.
Kan du have det godt
Venlig hilsen