kan jeg gøre noget for, at min lillesøster bliver udskrevet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hallo med jer derude!!! :-D Jeg er enogtyve år, og ønsker at min lillesøster der er seksten år bliver udskrevet mit højeste ønske er at hun får det godt......... Hun er lige nu på dettte tidspunkt indelagt på lukket psykaitrisk afdeling fordi at hun har meget slem anoreksi......... Før hun blev indlagt tabte hun maaaange kilo og vejede til sidst under 35 kilo...... Hun har været indlagt i lang tid lige nu og hun nægter stadig at spise og lægerne giver hende sonde!!!! hun vil ikke have sin sonde og på grund af det holder de hende tit fast. Hun vil kun spise når jeg er hos hende og jeg putter maden ind i hendes mund,,,,,,, og selvfølgelig gør jeg det for jeg vil gøre alt for min lillesøster.....,,,,,,, men jeg ved ikke hvordan jeg hjælper hende best muligt,,,,,, jeg kan jo ikke være hos hende hele tiden selvom jeg brændenene ønsker det hunj betyder ALLLLLT for mig hvad skal jeg gøre???????? jeg elsker hende jo forfanden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mig og min lillesøster har altid haft et meget tæt forhold,,,, hun er den bedste i min verden,,,,, jeg ønsker så meget at hun snart bliver rask ps. jeg starter i en pårørenegruppe på mandag hilsen hende der elsker sin lillesøster

Svar:
Hej "Storesøster"
Det er rigtig flot du tager vare på din lillesøster som du gør og dejligt at fornemme, hvor godt du vil hende det. Og at du vil deltage i en pårørende gruppe er noget af det bedste du kan gøre, både for hende, men også for dig.
Lovmæssigt er det sådan, i forbindelse med en indlæggelse på lukket psykiatrisk afdeling, at din søster til enhver tid kan få tid til en samtale med lægen på afdelingen med det formål, at snakke om, hvordan hun ellers kan få behandlet årsagen til indlæggelsen. Men vurderes hun til at være så syg, at hun kan tvangsinlægges (eller en tvangsindlæggelse kan opretholdes), må lægen ikke udskrive hende. Heller ikke selvom hun måske blev frivilligt indlagt. Man vil blive blive tilbageholdt indtil man ikke længere opfylder betingelserne for tvangstilbageholdelse.
Under behandlingen må lægerne godt tvangsmedicinere hende eller tvinge hende til at indtage mad, fx gennem en sonde, hvis alternativet er at hendes tilstand forværres.
Hvis du eller din søster er imod tvangsbehandlingen og/eller andre ting i forbindelse med indlæggelsen, giver Psykiatriloven jer krav på, at få hjælp til at klage til Patientklagenævnet. Man får besøg af en patientrådgiver, som ikke selv er ansat på hospitalet og som er uddannet til at hjælpe til i klage processen.
Hvis du vil læse lidt mere om loven omkring klageadgang ved tvang på en psykiatrisk afdeling, kan du følge dette link, der vil føre dig til Psykiatriloven, kapitel 8. Kapitel 8 frem til og med kapitel 10, omhandler dette.
Og jeg kan godt sætte mig ind i dit ønske om, at hun skal udskrives. Men på den anden side, håber jeg også at du overvejer om hun også har brug for professionel hjælp fra lægerne. Jeg tror det kunne være en rigtig god ide, hvis du prøver at snakke med nogen i pårørende gruppen, fordi måske er der andre der går rundt, eller har gået rundt, med de samme tanker. Du er også meget velkommen til at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her sidder der også voksne som du kan bruge til at  snakke mere om det.
De aller bedste ønsker om bedring for din søster og god vind.
Claus