Kan jeg få min veninde tvangsindlagt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Min veninde vejer 43,3 kilo, og er 174 høj. Hun har tænkt på selvmord, og har forsøgt 3 gange. Hun har lige fået konstateret en kronisk sygdom, og er selvfølgelig meget deprimerret over det. Jeg er virkelig bange for hendes vægt, man kan se hver en knogle. Hun tager ikke selv til lægen, hun mener ikke at hun er tynd nok til at kunne blive kaldt undervægtig. Hun ser virkelig syg ud. Jeg ved godt det er traumatiserende at blive tvangsindlægget, men jeg vil helt ærligt bare gerne ha hun bliver rask. Hvor tynd skal man være for at blive tvangsindlægget? Hun bliver ved med at tabe sig.

Svar:
Hej med dig
Puha det lyder til at din veninde kæmper rigtig meget lige i øjeblikket og ud fra det du skriver, så lyder det til at hun har brug for hjælp. Det lyder til at hun har brug for en voksen som kan snakke med hende og måske hjælpe både hende og hendes forældre.
Jeg kan godt høre, at du er en god veninde og gerne vil hjælpe. Det er super flot. Den bedste måde du kan hjælpe på er først at snakke med dine forældre om det her. Det kan være meget svært at hjælpe piger der lider af en spiseforstyrrelse, eller tænker meget på selvmord. De kan godt have svært ved at modtage hjælpen og kan godt blive sure over at nogen gerne vil hjælpe.
Derfor er det en voksen der skal hjælpe dig, med at finde ud af hvad der er den bedste løsning.
Du kan ikke få din veninde tvangsindlagt, det er kun hendes forældre og lægen der kan det. Men en løsning kan være en underretning til hendes kommune. Man kan godt lave en anonym underretning, hvis man ikke vil have at personen ved hvor den kommer fra. Derefter er det op til kommunen hvordan de synes hun skal hjælpes.
Men det er noget som en voksen skal gøre for dig og derfor er mit bedste råd at få snakket med dine forældre om det her. Hvis du synes det ver svært, så kan du bruge en anden voksen som for eksempel din lærer i skolen.
Jeg håber du kan bruge mine råd og at jeg har svaret på dine spørgsmål. Hvis du har brug for flere råd, så synes jeg du skal logge på chatten her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19 og her sidder der også voksne der gerne vil hjælpe.
Jeg håber din veninde får det bedre og kan du selv have det godt..
Venligst
Erroll