Kan jeg få rettigheder over min lillebror?

brevkassespørgsmål

Kan jeg få rettigheder over min lillebror?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej.

Jeg er en 17-årig pige, snart 18.

Min mor er psykisk syg, så mig og min lillebror bor hos min far.

Min lillebror, 15 år, har en depression og blev derfor sendt på efterskole, da han ikke kunne passe sin skole.

Der har været rigtig mange problemer med min far, både mig og min lillebror er begyndt så småt at hade ham lidt. Vi får det begge rigtig dårligt, når han er hjemme.

For et par dage siden, begyndte han at slå mig ret voldsomt - det må ikke ske for min lillebror!!

Jeg har længe tænkt på at flytte når jeg kunne, det vil sige når jeg er 18.

Men jeg vil rigtig gerne have min lillebror med, da jeg ikke synes han skal være hos min far længere.

Han er selv meget glad for den idé, men kan jeg overhovedet få rettigheden over min lillebror på nogen måde, så han kan flytte med mig? Hvordan?

Håber i kan hjælpe mig,

Hilsen Christina.

Svar:

Hej Christina

Først og fremmest...hvor lyder du som en god og omsorgsfuld storesøster der gerne vil passe på din bror. Det er et rigtig godt sted at starte. Og lad os så springe lige ud i det :)

Når du fylder 18 år, og bliver myndig er selvfølgelig ikke længere noget problem i at du flytter for dig selv. Om din bror så vil kunne flytte med, er lidt mere kompliceret. Selv om han kun er 15, kan han faktisk godt flytte hjemmefra, men det kræver at jeres forældre giver lov. Hvis din far og mor giver lov, må din bror gerne flytte med dig. Det betyder så også at han ikke må flytte med dig, hvis dine forældre ikke giver lov. Sådan er loven under normale omstændigheder. Det vil stadig være dine forældre der har pligt til at forsørge din bror. Altså sørge for at han har et sted at bo, at han får noget at spise, og har penge at leve for. De giver blot lov til at han må bo på en anden adresse end hos dem...men ansvaret for din bror vil stadig være deres.

Så er der selvfølgelig de tilfælde hvor en sagsbehandler i den kommune man bor i vurderer at en ung ikke trives ved at bo hjemme. Så kan kommunen bestemme at den unge skal flytte hjemmefra. MEN...det vil i de tilfælde ikke nødvendigvis betyde at han vil kunne flytte med dig. Det kunne lige så vel være at kommunen ville tibyde ham et botilbud et helt tredje sted. I det tilfælde vil ansvaret for din bror være kommunens.
Det er vigtigt for mig lige at sige at sådan en beslutning om at din bror skulle flytte mod dine forældres vilje, godt kan være lang, og det kræver en del for en kommune at træffe sådan en beslutning.
Som jeg læser dit spørgsmål er det heller ikke umiddelbart det du søger. Du vil gerne have at din bror kan flytte med dig, og i så fald tror jeg nærmere det er af frivillighedens vej i skal prøve at gå.

Så hvad skal du gøre? Mit bedste bud til dig vil være at kontakte Børns Vilkårs Bisidderkorps. Det er en ordning hvor man kan få en professionel voksen der ved en masse om love og regler til at tage et kig på "sagen" Der er også mulighed for at bisidderen kan deltage i møder med forældre, sagsbehandler, skole og andre.
BIsidderen kunne også kigge lidt nærmere på om der kunne være andet end en flytning der kunne hjælpe. Måske kunne din familie få noget hjælp, der gjorde at det blev bedre for din bror at blive boende. Jeg ved godt at det slet ikke er det du søger, men jeg nævner det bare fordi det kan være at det med at flytte slet ikke er en mulighed, og så synes det er vigtigt at tænke på hvad der så kan gøres i stedet for at opgive helt. Du kan læse mere om bisidderkorpset her

Jeg er lidt ærgerlig over jeg ikke kunne give dig et lidt mere direkte svar, men det er desværre et lidt kompliceret område, når unge under 18 gerne vil væk hjemmefra. Jeg håber du vil tage tiden til at kontakte bisdderkorpset og høre mere om hvad de mener er de bedste muligheder. Og så håber jeg selvfølgelig de bedste for dig ogdin bror.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål