kan det passe?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej, jeg er i tvivl om en ting... jeg går hos en coach som coacher teenager med problemer, og vi snakkede om at jeg er ustabil og har skåret meget i mig selv og ikke spist mad i perioder. min coach siger at hvis jeg ikke er stabil nok når jeg fylder 18.år i december så bliver jeg ikke myndig, men mine forældre vil blive ved med at kunne bestemme... kan det godt passe og hvordan får ens forældre lov til det, når deres barn er fyldt 18.år...

Svar:
Kære Pige 17 år
Tak for dit spørgsmål og jeg kan godt forstå at du bliver usikker på hvad der egentlig menes med det.
Det er svært for mig at afgøre om der er en risiko for at det kan ske for dig, da jeg ikke kender dig godt nok. Det din coach henviser til må være Værgemålsloven afsnit 2, og du kan læse den præcise tekst her.
Det kan være rigtig svært at forstå sådan noget lovtekst, så jeg vil prøve at forklare det her.
Der står at en voksen godt kan blive frataget nogle rettigheder og blive umyndig. Man kalder det at iværksætte værgemål. Det drejer sig om personer som er ramt af sindssygdom, eller svær demens, hæmmet psykisk udvikling og som ikke er i stand til at varetage sit eget liv.
Det er statsamtet eller retten der skal afgøre om det skal være sådan.Og det er ikke automatisk forældrene der for myndighed over barnet. Det afgør retten
Jeg vil også foreslå dig at kontakte Børn Vilkår. De har noget de kalder et bisidderkorps. Det er en voksen som hjælper dig, tage med til møder og kan fortælle rigtig meget om dine rettigheder. Du kan følge de links her eller du kan ringe til dem på 35555559 mellem 9-15.00 på hverdage.
Hvis du har brug for en anden voksen at snake med, kan jeg også foreslå chatten her i Cyberhus. Den er åben mandag til torsdag kl. 15-19.00.
Venlig hilsen
Erroll