Kan de tvinge mig, eller hvad? :)
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa - der er noget jeg har undret mig over længe.. Mine forældre vil ofte have mig med ud på gåture, nogle gange har jeg ikke lyst.. So i wonder, kan de tvinge mig med? Måske virker det som et dumt spørgsmål men efter at jeg læste af mine forældre må bestemme over hvad JEG bruger mine penge på, er jeg fuldstændig chokeret. Her står jeg og tror jeg er så skide selvstændig, men så er jeg i virkeligheden mine forældres slave. Mine forældre er meget tolerante og ikke særligt skrappe, men alligevel.. Kan de tvinge mig med på en gåtur, kan de tvinge mig til at rydde op på mit værelse? Hvis jeg ikke vil.. Eller er det noget den enkelte familie selv bestemmer? Venlig hilsen forvirret pige 123

Svar:
Hej med dig.. Jeg kan godt fortå, at du kan blive chokeret over hvor meget forældre faktisk bestemmer og specielt fordi man hele tiden for at vide at man skal være selvstændig og tage ansvar for sit eget liv. Men der er en mening med galskaben og jeg skla prøve at forklare det så godt jeg kan. Der står i loven at forældrene har ansvaret for deres barn indtil de blive 18 år. Det ved du, men det betyder også at de må "tvinge" dig til at gøre ting, som de mener er vigtig og sundt for dig som barn. Det kunne fx. godt være at få noget luft på en gåtur, at være sammen med dem på andre måder end hjemme i sofaen, eller lære dig at rydde lidt op på værelset. Udover at de har ansvar for at passe på dig og at du har det godt, har de også et ansvar for at forberede dig på at blive voksen. Oprydning og gåture, kan være sådan nogel ting som de mener er vigtige. Og det har de ret til. Skal lige sige at de jo ikke må tvivnge dig med vold og trusler, men det lyder heller ikke til at det er det de gør. Der står også i loven, at de skal give dig mere og mere ansvar for dit eget liv, så du er klar til at tage det fulde ansvar når du bliver 18 år. Og det er nok her det bliver lidt svært, fordi når du er 14 år, så synes du nok du burde have mere ansvar og dine forældre synes måske ikke du er helt klar endnu. Sådan er det meget at være teenager tror jeg. Men du får flere og flere rettigheder, jo ældre du bliver og dem kan du læse mere om her. Der står fx. også, at du selv må bestemnme over de penge du selv tjener, men først når du bliver 15 år. Jeg kan sagtens forstå, at det kan være ret irriterende og sådan er det. Det lyder til at du har nogle forældre som gør en masse gode ting. Så det bedste du kan gøre er, at få snakket med dem om de ting du synes er frustrerende og måske kan i løbende finde løsninger som både du og dine forældre synes er fair. De bedste hilsner Erroll