Ka det passe at læren må svine elever til?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Haaij, jeg er en pige på 15, og jeg går i 9. klasse. ( hurra er snart færdig med folkeskolen!!:o ) nå.. men jeg flytted så skole for 3. gang i 2008 i september. og siden den dag var der en bestemt lærer som bare var efter mig.. i 8. klasse var hun kun min idræts lærer og der var hun også efter mig. nu har vi hende så også i engelsk, ( hun er en pisse god lærer, og hun er go til at lærer fra sig) MEN! første dag i 9. klasse, der started hun med at svine mig til? hun kritisere mit tøj, mit udseende osv. og som alle andre fag, så skal vi self. øve til eksame med fremlæggelser.. men jeg har psykiske meén, fra min gamle skole, hvor jeg blev mobbet med psykisk terror, og blev kørt helt ned, så jeg har en direkte angst for at sku fremlægge.. og fik lavet en aftale med alle andre lærer, sidste år som stadig gælder at jeg ska gøre alt hva ejg kan for at få fremlagt så meget jeg nu selv kan. men jeg går totalt i baglås da jeg sku fremlægge i engelsk for den lærer vi har nu. sir man 1 ord forkert så sviner hun èn til, og sir at man bare slet ik ka finde ud af noget osv. og jeg er faktisk bange for hende. mit spørgsmål er så om det er lovligt som lærer ( og hun er også Vice inspektør) at svine elever til, ved fx at sige at det de laver bare er på børnehave niveu, at deres tøj er grimt, og at man er psykisk forstyrret fordi man ka li noget som er anderleds end andre? vi har snakket med skole inspektøren om det, men det er ikke blevet bedre:/ og jeg vil bare slet ik gå i skole mere? ligger og frygter hver eneste dag:s og ka slet ikke koncentrere mig i skolen mere:(

Svar:
Hej pige, 15 år.
Det er altid et lidt vanskeligt spørgsmål når det kommer til hvordan en lærer må opføre sig overfor en elev. Det er det fordi den konkrete lovgivning ikke er særlig præcis.
Det nærmeste vi kommer er loven om undervisningsmiljø. Den fortæller at du har krav på et godt psykisk undervisningsmiljø. I sidste ende er det skoleinspektøren, der står med ansvaret for at du har det...
Men ud fra dine beskrivelser vil jeg anbefale dig at tage en snak med en lærer du har et godt forhold til, måske din klasselærer, om hvordan du har det i engelsktimerne. Hold fast i den pointe, om at hun er en superdygtig lærer, men det er hendes attitude du ikke kan finde ud af. På den måde beskriver du bedst det egentlige problem.
Med Venlig Hilsen
-Sune
(Vejleder i lovstuen, vikar for Erroll)