Ingen tilladelse til noget overhovedet.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg er 13 år, og mine 2 andre søstre er 16 og 18. Mine forældre er meget meget strenge, (de er nogle traditionelle asiatiske forældre som bestemmer over mit liv). De siger at mig og mine forældre først må flytte hjemme fra når vi ca. er 30 år, og vi må ikke få en kæreste før vi bliver 19, og vi må ikke være inde i vores værelser heletiden for ellers føler mine forældre vi skjuler noget for dem. Vi skal gøre hvad de siger, ellers truer de også med mange ting (som de ikke gør alligevel). Vi må ikke tager nogle drenge med hjem, overhovedet. Vi må ikke være sammen med nogle drenge, i byen eller hos dem. Hvis vi ikke gør hvad de siger, må vi ikke være sammen med vores veninder i en hel uge, kun i weekenden. Jeg må ikke cykle alene hjem, og skal kontakte dem ligemeget hvor jeg skal hen. De bestemmer konstant over vores liv. Jeg er totalt træt af mine forældre, og mig og mine søstre får ikke lov til noget som helst. Det som om man bliver isoleret i sit eget hjem. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere. Jeg kan skrive en helt liste over ting jeg ikke må. Håber i kan hjælpe mig.

Svar:
Hej med dig,
Jeg syntes det er godt, at du skriver til nogen om det her og jeg vil gerne hjælpe dig så godt jeg kan, så her kommer hvad jeg kan sige.
Loven siger:
Dine forældre skal passe på dig, indtil du fylder 18 år. Det betyder, at dine forældre skal sørge for at du er sund og rask, ikke kommer til skade og passer din skole. De skal også sørge for, at du ikke kommer ud for nogen form for vold eller overfald.
Indtil du er 14 år, har dine forældre også ansvaret for, at du ikke laver noget ulovligt. Når du fylder 14 år, kan politiet komme efter dig hvis du laver noget ulovligt.
Men loven siger også, at dine forældre skal tage hensyn til dig og høre hvad du har at sige om det de bestemmer. Og at de skal give dig mere og mere ansvar, jo ældre du bliver, så du kan lære at tage ansvar for dig selv og dit liv.
Hvad så nu:
Det lyder som om dine forældre passer godt på dig og dine søstre, selvom I føler det er for meget. Det må de godt, så på den måde kan jeg ikke hjælpe dig lige nu. Men kun indtil I er fyldt 18 år. Derefter bestemmer I selv alt.
Så dine forældre kan ikke bestemme, at I ikke må få en kæreste før i er 19 eller ikke må flytte hjemmefra før i er 30 år. Det bestemmer i selv, når I er blevet 18 år.
Og heldigvis gør dine forældre ikke det som de truer jer med. Det er der andre forældre der gør, så det syntes jeg bestemt du skal være glad for.
Så det bedste forslag jeg kan give dig lige nu er, at du prøver at snakke med dine forældre om det her. Prøv at vise dem mit svar til dig og prøv så at snakke med dem om, at du gerne vil have lov til lidt mere for hvert år du bliver ældre, så du ikke føler dig så klemt.
Held og lykke fra
Claus