Indlæggelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej cyberhus. Jeg ved ikke om mit spørgsnål passer ind her men kan ikke finde en bedre.
Jeg har en svær depression og angst. Jeg er i gang med en videregående uddanelse som jeg elsker! Jeg vil ikke holde fri et semeste pga indlæggelse.
lige nu er jeg stoppet i behandling og medicin vil ikke virke. De vil gerne have mig indlagt men kan man godt indlægges og samtidig gå på sit studie?
Altaå kun indlæggelse om eftermiddag/aften? Har jeg ret til det eller skal jeg give slip på mit studie som jeg ikke vil!
Hilsen Camilla

Svar:
Hej Camilla
Jeg kan godt forstå dit problem, og at du vil være meget ked af at skulle stille dit studie på pause, for at komme i behandling.
Du har som udgangspunkt ikke krav på at få et behandlingstilbud der er skruet sådan sammen af du samtidig med behandlingen kan fortsætte din uddannelse, men når det så er sagt så er det selvfølgelig naturligt at forsøge at skrue et tilbud om behandling sammen til dig der giver mening i forhold til dine behov og din hverdag.
Som du selv nævner, kan der sagtens være mulighed for at du kan modtage ambulant behandling, sådan at du ikke nødvendigvis skal opholde dig på en afdeling døgnet rundt, men at du vil kunne passe dit studie. Men det vil være noget som behandlingsstedet skal afgøre ud fra hvordan de vurderer de bedst kan hjælpe dig.
Jeg tænker at det er vigtigt at du snakker med behandlingstedet om hvor vigtigt det er for dig at fortsætte på dit studie, og snakke med dem om hvilke muligheder der er for at i kan finde en løsning for hvordan det kan lade sig gøre. Måske kan de lave noget der passer perfekt med dit studie, eller måske en løsning der i hvert fald giver mulighed for at du kan følge noget af undervisningen/forelæsningerne.
Jeg ved ikke om du har snakket med dit studiested om hvilke muligheder der kunne være for at du kunne studere på nedsat tid? På mange studier kan man lave aftaler om at studere på nedsat tid, eller via fjernstudie (altså så du kan følge undervisningen hjemmefra) hvis man i en periode er forhindret i at komme, eksempelvis på grund af sygdom.
Så...jeg kan desværre ikke give dig en garanti for at det kan lykkes, men forhåbentlig et lille håb, for at du i samarbejde med dit studiested og behandlingsstedet kan finde en løsning der sikrer at du både kan holde fast i studiet og samtidig få den hjælp som du har brug for.
Mange hilsner
Niels-Christian