Hvorfor måtte jeg ikke vælge fra??
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg har et spørgsmål , der står inden på mange hjemmesider at når man er over 15 år, så må man gerne stoppe en behandling, Hvis man ikke ønsker den. Hvorfor måtte jeg så ikke det ? Jeg rev droppet ud, jeg ønsket ikke at have hjælp, jeg ønsket kun at dø. Hvorfor bestemmer jeg ikke selv, om jeg ville have den behandling, og det bare endte med at der skulle side en der hele tiden, og bare kigge. & jeg fik sat et nyt i. Når det ikke var mit ønske. De bedste hilsner fra M.

Svar:
Hej M.
Tak dit spørgsmål og jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret over hvad du har ret til og ikke har ret til.
Det er rigtigt det du har læst, at når du er fyldt 15 år, så kan du bestemme mere og mere over dit eget liv. Du har ret til at nægte behandling. Det står i sundhedslovens § 17.
Men hvis din læge eller det sundhedspersonale der behandler dig, er i tvivl om du er i stand til at overskue situationen og måske ikke er i stand til at forstå konsekvenserne af din beslutning om at ville dø, så kan forældrene give det man kalder et "informeret samtykke". Det betyder at lægerne har lov til at gøre det som de mener er bedst for dig.
Så for at svare helt præcist på dit spørgsmål, så ja, de må gerne bestemme at du skal fortsætte behandlingen, selvom du ikke selv vil.
Grunden til at denne lov er lavet, er fordi at når man er syg, for eksempel en spiseforstyrrelse eller en anden alvorlig sygdom, så kan det være så svært at man sommetider ønsker at dø. Men lægerne ved af erfaring, at hvis man kommer ud på den anden side af sygdommen og begynder at kunne koncentrere sig om andre ting, så forsvinder lysten til at dø for langt de fleste og man får lyst til at leve.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål og du er velkommen til at skrive til mig igen. Du skal også vide at chatrådgivningen her i Cybehus er åben mandag til torsdag kl. 15-19. Her sidder der voksne som gerne vil chatte med dig.
Venlig hilsen
Erroll