Hvordan ved man om det er ok?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hvordan ved man om man er blevet udsat for noget der ikke var okay? Hvor meget skal man sige fra? Kan man blive misbrugt af sin kæreste? Og hvis det sker mange gange, så er det vel ikke voldtægt, så er det måske bare en selv der ikke siger fra? Det er måske bare ens egen skyld så?

Svar:
Hej pige 17 år,
det kan være lidt svært at svare på, hvornår man er blevet udsat for noget, som ikke var okay, da det vil være op til den enkelte person at vurdere.
Men man kan som udgangspunkt sige, at når man kan mærke, at det man har oplevet, har overskredet en grænse og at det var ubehageligt, så har det ikke været okay. Og det samme gælder for dit spørgsmål om at sige fra. Når man bliver ked af det eller føler sig presset til noget man ikke vil, så skal man sige fra, selvom det kan være rigtig svært.
Man kan godt blive misbrugt af sin kæreste. Det er voldtægt, når du ikke har lyst og når du har sagt fra og udtrykt at du ikke vil være med det til. Det er aldrig ens egen skyld! Det kan være svært at sige fra hvis det f.eks. er ens kæreste der gør det, men du bliver nødt til at fortælle ham, at det han gør ved dig, ikke føles rart og at du ikke har lyst.
Hvis du stadig er i tvivl om, at det du har oplevet ikke har været okay, så kom ind på vores chat, og få dig en snak med en af vores rådgivere. I chatten kan man vælge at være anonym ligesom her på mailen.