Hvor kan min kæreste bo?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg har skrevet tidligere ind om min forvirring omkring hvor jeg kunne bo med hensyn til regler osv. Jeg kan bare ikke forstå det. Min kæreste er en lille smule psykisk handicappet med hensyn til højre hjernehalvdel der foresager indlæringsvanskeligheder. Og på grund af at han går ind under "handicap" så er han begyndt på det der kaldes STU (særligt tilrettelagt uddannelse). Dette ligger lidt uden for middelfart men hører stadig ind under Middelfart kommune. Min kæreste og jeg skal flytte sammen når jeg fylder 18 til vejle og har spurgt hans skole om det var en mulighed at han eventuelt kunne flytte STU til vejle eller fortsat gå der hvor han gå. Men de har sagt at der absolut ikke er nogen mulighed for dette så de tvinger ham til at gå der ude i 2år til og bo i middelfart hvor hans vennekreds er unge narkomaner og partylovers, også grunden til vi flytter så langt væk er for at få en ny og anderledes vennekreds. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor kommunen og skolen siger han IKKE kan flytte med mig til vejle?. Please hjælp mig !

Svar:
Hejsa igen.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ret forvirret i forhold til reglerne.
Hvis en kommune skal støtte en person, skal den person bo i den kommune. Hvis din kæreste flytter til en anden kommune, så skal den nye kommune hjælpe din kæreste. Så det kommunen nok mener er, at de ikke kan støtte ham i forhold til uddannelse, hvis han flytter til en anden kommune.  Din kæreste har nogle vanskeligheder og Middelfart kommune har bevilget et særligt tilrettelagt uddannelsesforløb i Middelfart. Hvis han flytter til Vejle kommune, kan han ikke få den støtte med sig.
Så hvis I gerne vil flytte til Vejle kommune, så kan I kontakte en sagsbehandler der og høre hvilke muligheder de kan tilbyde din kæreste.
Du skriver ikke hvor gammel din kæreste er, men hvis han er under 18 år, er det hans forældre der som udgangspunkt bestemmer, hvor han kan bo henne - og ikke kommunen. Er han over 18 år, kan han, rent lovmæssigt, selv bestemme hvor han vil bo henne.
Jeg synes, at i skal aftale et møde med kommunen, hvor de kan forklarer det præcist hvad der kan lade sig gøre. Det kan være en god idé, at tage en voksen med - gerne en af jeres forældre, som kender nærmere til sagen.
Håber du blev lidt mere afklaret, ellers er du meget velkommen til at skrive igen, eller kigge forbi vores chatrådgivning, hvor du kan tale med en voksen.
Venlig hilsen
Steffen