Hvor er grænsen?

brevkassespørgsmål

Hvor er grænsen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej, jeg har nogen spørgsmål angående psykisk/fysisk vold og hvad man kan gøre ved det.

Hvis en forældre fortæller en hvor lidt man bliver til, og hvor grim og dum og ulækker - osv. man er, og hvor meget han/hun hader den anden forældre, og at man ikke er en del af familien, og hvor meget han/hun har lyst til at slå en osv., er det så psykisk vold?
Og hvad gør man? Og hvor er grænsen?

Hvis en forældre, skubber, truer (f.eks med kniv), slår ud efter, holder tilbage, puffer osv., er det så fysisk vold? Hvad kan man gøre? Og hvor går grænsen?

Super at i har lavet denne side, kæmpe ros til jer! :) fra m.

Svar:

Hej med dig,

Først vil jeg sige mange tak for din ros - det er vi altid glade for at få og rigtig godt at du føler du får noget ud af det :-)

Jeg kan ikke besvare dine spørgsmål konkret, da dine spørgsmål kræver noget mere specifik viden om selve oplevelsen/sagen.

Men det er ikke rart for et barn/ung, at opleve forældre sige/gøre det du skriver om. Men lige hvor grænsen går, er svært for mig at udtale mig om, da det kan svinge fra sag til sag.

Det er vigtigt barnet/den unge og familien får hjælp når kommunikationen går skævt i familien. Her findes der mulighed gennem kommunens åbne rådgiving for nogle samtaler. Du kan i første omgang være anonym og få nogle gode råd fra den person som du taler med om hvordan I kan få hjælp.

Du kan også finde en voksen som du har tillid til som du kan dele dine tanker med. Evt. en lærer eller en sundhedsplejerske. De vil kunne hjælpe dig med hvem du kan kontakte, hvis de anser sagen for at være så alvorlig af nogle andre instanser skal kontaktes.

Brug også gerne chatten her på Cyberhus, hvis du f.eks. har brug for yderligere hjælp til at finde frem til den kommunale hjælpmulighed eller brug for at vende flere tanker anonymt.

Held og lykke!:-)

Kærlige hilsner
Louise