Hvilke rettigheder har jeg som 17 årig?

brevkassespørgsmål

Hvilke rettigheder har jeg som 17 årig?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej, Jeg står i en situation, hvor jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre. Mine forældre låser mig nærmest inde her hjemme, fordi jeg er langt nede psykisk. Jeg ved godt, at det er fordi de er bekymret for mig. Jeg har været ude i noget skidt, men jeg prøver at komme ud af det nu. Har jeg nogle rettigheder, som gør at jeg kan komme ud og være sammen med mine venner? Jeg vil ikke miste dem pga. mine forældre, jeg har allerede mistet en kæreste på grund af dem. Hvad må jeg som 17 årig, som mine forældre ikke kan bestemme? Jeg bliver snart 18 og vil egentligt gerne have lov til og bestemme over mit eget liv. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har det ikke specielt godt her hjemme og føler mig ikke hjemme. Jeg gør fysisk skade på mig selv pga. alt det her, og nu går jeg med selvmordstanker. Hvad kan jeg gøre?

Svar:

Hej med dig..

Det er godt du undersøger dine muligheder og rettigheder, for lige nu kan jeg godt fornemme at det er ret svært derhjemme.

Det lyder også til at du arbejder med nogle af de ting som har været noget skidt for dig, også super godt. Men nu til dit spørgsmål og jeg starter lige lidt bag fra.

Når du fylder 18 år bestemmer du 100% over dit eget liv og hvem du vil være sammen med. Men hvis du stadig bor hjemme hos din mor og far til den tid, kan der være regler om hvor høj musik du må spille, hvornår du må brage ind af døren om natten, om du skal betale husleje eller hvad du skal hjælpe til med derhjemme. Sådan nogle praktiske ting, men det er fordi det er deres hus og derfor kan de stadig bestemme nogle ting. Men ikke omkring dit eget liv, hvilke venner og kærester du har og hvad du vælger at bruge dit liv på.

Men nu er du jo 17 år og så er det lidt anderledes. De har ansvaret for dig og skal sørge for at du har det så godt som muligt. De bestemmer med andre ord en del, men loven siger også at du skal have lov til at tage mere ansvar for dit eget liv og at du har ret til privatliv. Prøv at læse lidt mere om det her.

Men det er lidt indviklet, for på den ene side skal de passe på dig og på den anden side skal de give dig mere og mere frihed. Hvis de nu mener, at du ikke er i stand til at styre det med dine venner og at det vil betyde at du får det endnu dårligere, så vil de jo gerne prøve at forhindre det.

Om det rigtige er at holde dig inden for i huset, er meget svært for mig at sige, fordi jeg ikke kender dig eller din situation. Men fordi du er 17 år, så synes jeg du skal lytte til din mavefornemmelse og hvis den fortæller dig, at det ikke er en god måde for dig, så skal du reagerer. Jeg har nogle forslag til dig, som jeg synes du skal prøve af:

1. Det første er at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en voksen og i sådan en samtale, kan du fortælle lidt mere og rådgiveren kan spørge dig om forskellige ting. på den måde kan det være lettere for dig at finde frem til nogle rigtige muligheder for dig.

2. Det andet er at komme afsted til lægen. Du fortæller at du er langt nede, gør skade på dig selv og har selvmordstanker og derfor har du brug for professionel hjælp.

Når du er 17 år, kan du gå til læge uden at sige det til dine forældre.

3. Hvis du ikke allerede har gjort det, så synes jeg du skal have fortalt dine forældre hvordan du har det. Både med den måde de behandler dig på, men også det her med selvmordstanker, selvskade og psykisk. Du kunne vise dem dit spørgsmål og mit svar, fordi så kunne det være at de bedre forstod dig og måske kunne tage med til lægen.

Jeg ved godt du ikke fik et helt præcist svar, men jeg håber alligevel du kunne bruge det, så du kan få det lidt lettere og sjovere.

Venlig hilsen

Erroll