Hvad kan jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad kan jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. jeg har det problem at min mor mener jeg ikke skal ha en kæreste der er mere end MAX!!! 3 år ældre end mig.. jeg er meget moden af min alder og kan slet ikke se mig selv med drenge på min egen alder, de er stadig små børn i min verden.

jeg havde en kæreste på 19 ind til min mor fandt ud af det så blev det stoppet.. nu har jeg så gået og været rigtig gode venner med en fyr fra min håndbold klub. vi har i over et år været rigtig tæt og vi kan snakke om alt. vores venskab er så godt at vi begge har sagt "jeg elsker dig" til hinanden. min mor ved også vi er venner men hun syntes ikke det er så smart for "tænk hvis vi faldt for hinanden".. nu er mit problem så at vi netop er faldet for hinanden.

når/hvis jeg fortæller min mor det ved jeg hun vil sige at vi ikke må være sammen.. og så mister jeg ham, og det kan jeg ikke.. har det svært både i skolen og hjemme og han er mit "fristed" hvor jeg kan være mig og blive forstået og holdt af.. har gået til psykolog uden det har hjulpet, men når jeg er sammen med ham her så forsvinder det hele.. og det gjorde det allerede inden vi overhoved bagyndte at ha følelser for hinanden.. så det er ikke forælskelsen der gør jeg har det sådan. der er bare en form for ro over ham.

nå men det har intet med sagen at gøre, så tilbage til emnet. vil godt være sammen med ham fyren her. men min mor vil nægte mig det. jeg søger ikke råd eller vejledning jeg skal bare ha tør fakta! kan hun lovligt forbyde mig at se ham? (ved hun kan sige hun ikke vil ha det og gør jeg det aligvel kan det få følger for mig til jeg flytter hjemmefra, men kan hun lovmæssigt holde os fra at se hinanden) kan hun få ham straffet hvis vi er sammen bag hendes ryk? (ved han kan komme til at stå i et dårligt lys osv. men kan det ende med en straf)

Svar:

Hej med dig

Rigtig godt spørgsmål du stiller og jeg vil gerne vgive dig tørre fakta..

1. Din mor har forældremyndigheden over dig, indtil du bliver 18 år og derfor bestemmer hun hvad der er bedst for dig. Så, ja hun kan bestemme om du må se ham fyren.

2. Du er fyldt 15 år og derfor er der ikke noget ulovligt i jeres forhold og fyren kan derfor ikke blive straffet, medmindre han gør noget ulovligt ved dig. Behandler dig dårligt på en eller anden måde.

3. Om hun lovmæssigt kan holde jer fra hinanden, er lidt vanskeligt at sige helt præcist, men jeg kan da prøve. Grundlæggende handler det om at du og din mor skal finde ud af det sammen, hvis I ikke kan det, så kan din mor henvende sig til de sociale myndigheder og bede om hjælp. Hvis myndighederne vurderer at du og din mor har brug for hjælp, kan dette ske.

Typisk vil det være en socialrådgiver som snakker med jer begge to, og prøver at få en enighed og aftale frem, mellem jer to. Er det umuligt skal en familierådgiver tage stilling til hvad der så skal ske.

Nu ved jeg ikke hvor gammel den fyr er, du har mødt. Men mit råd til dig, er at prøve at snakke med din mor igen, men også at kigge forbi chatten. Her kan du få en anden voksens holdning og mening til hvad du skal gøre, hvis du har brug for det.

Venlig hilsen

Erroll