Hun styre hendes liv
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Jeg er en fyr på 18 år som har fundet en sød og dejlig pige på nettet som er 17 år snart 18. Vi har skrevet sammen i 4 måneder og hverdag ser vi hinanden på cam via skype. Vi kan begge 2 rigtig godt lide hinanden og vil gerne se hinanden selv om vi bor forholdsvis langt fra hinanden (Randers-Herning) Der er bare et problem som gør at vi ikke kan være sammen og det er hendes mor. hendes mor må intet vide at hun har været på nettet og har fx facebook eller andre sociale medier da hun har fået forbud på at bruge dem. Dette er jeg selvfølgelig meget sur over og især fordi at hende mor behandler hende lidt som om hun er et barn og ikke en pige på 17 snart 18 år. Jeg kan selvfølgelig godt forstå hendes mor at hun kan være bange for de type af mennesker som kan være på nettet og at hun skal støde på nogle fyre som kun vil hende ondt eller udnytte hende. Jeg er også sikker på at hun desværre også vil tro det samme om mig så jeg har selvfølgelig en del at bevise over for hende mor hvis vi en dag kan være sammen. Men det jeg spørger efter er om det virkelig kan passe at hendes mor kan bestemme alt dette over hende og kan sige at hun ikke må være sammen med mig fordi hun ikke har mødt mig rigtig? og kan det passe at hende mor vil kunne smide hende ud af huset, forbyde hende i at se hendes søskende og tag alle hende penge i hendes bank hvis hun finder ud af nu har skrevet med mig? Jeg tænker tit at jeg vil skrive til hendes mor men er bange for alt dette vil ske mod hende hvis jeg gør det og jeg vil ikke have der sker hende noget ondt så hvad gør jeg? skal jeg virkelig vente til hun bliver 18 og måske til hun flytter hjemme fra?

Svar:
Hej med dig..
Først og fremmest lyder det dejligt, at du har fundet en sød pige og at I er meget glade for hinanden. Men jeg kan godt forstå, at du er lidt frustreret og usikker over situationen og hvad I skal gøre nu.
Vi kan lige starte med det grundlæggende, nemlig at der er meget forskel på at være 18 og 17 år, og det lyder det også til at du ved. 18 år, ja så er man myndig og kan selv bestemme over sit eget liv, men 17 år, er det stadig hendes mor som bestemmer ret meget, men ikke alt.
Hun har ret til at forbyde hende at se dig, hvis hun vurderer at det er bedst for hende. Hun kan også forbyde hende at være på facebook og andre steder på nettet, når hun er derhjemme i deres hus/lejlighed. Men så stopper det også.
Hun har ikke ret til at tage hendes penge i banken eller forbyde hende at se hendes søskende. Det er tomme trusler som ikke har noget på sig. Hun kan heller ikke bare smide hende ud hjemmefra, for hun har pligt til at forsørge hende. hvis hun gør det vil kommunen i hvert fald snakke med hende og sørge for at der er nogen der passer på din veninde.
Så det en både svær og hård situation din veninde står I.
Jeg vil ikke foreslå dig at kontakte moderen, for som du siger, så ved du ikke hvilke konsekvenser det vil have for din veninde. Jeg vil råde dig til at støtte din veninde, hvis hun har brug for det, men det lyder til at være noget som hun må klare selv med hendes mor. Hvis det er noget som fortsætter med at være rigtig svært og hun mener det ikke er okay, ja så har din veninde mulighed for at kontakte kommunen der hvor hun bor og få en snak med socialrådgiver. Så kan hun finde ud af helt præcist hvad der er okay og ikke okay, men også hvilke muligheder hun har for måske at bo et andet sted.
Jeg kan heller ikke vide om det rigtige for jer er, at ses på nettet og virkelighyeden, selvom hendes mor siger nej, for det kender jeg jer ikke godt nok til at vide.
Så mit eneste svar til dig er, at I kan vente til hun bliver 18 år, for så har hendes mor ikke så meget at sige, udover at hun kan smide hende ud hjemmefra.
Jeg håber du kunne bruge mit svar
Venlig hilsen
Erroll