Hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej lovstue! Lige p.t går jeg på efterskole i Østjylland (hvor jeg også bor ellers), men jeg kommer oprindeligt fra en by i Nordjylland, hvor jeg gerne vil gå på gymnasium. Jeg er lige nu 16 år og fylder 17 i Maj måned. Hvis jeg skal gå på det gymnasium jeg vil, skal jeg derfor flytte hjemmefra inden jeg er 18. - Kan man få nogen som helst ydelser fra kommunden/staten, til lejlighed m.m ?

Svar:
Hej med dig..
Lyder spændende med dine planer for fremtiden og det lyder til at du har eet helt bestemt gymnasium i tankerne..:)
Du er berettiget til det der hedder SU - Statens uddannelsesstøtte. Det er en støtte du får, men som er afhængig af størrelsen på dine forældres indkomst. Så derfor skal du spørge dine forældre hvad de tjener om året og så ringe til SU-styrelsen. Her er der et link hvor du både kan se hvor mange penge du får og et telefonnummer.
For eksempel kan du se at du får en grundydelse på 1192 kr + et beløb som afhænger af dine forældres indkomst. Men som du også kan læse, så kan du søge om et større beløb, men det er SU-styrelsen som bestemmer det.
Derfor skal du ringe til dem og få en snak med dem.
SU er tit lige i underkanten hvis man skal betale husleje, mad og lidt fritidssjov og derfor har de fleste på SU et studiejob ved siden af. Det kunne du jo overveje..:)
Du spørger ind til ydelser til lejlighed og sådan nogle ting. Generelt er der kun SU, men hvis det drejer sig om at du skal flytte hjemmefra fordi dine forældre ikke kan passe på dig, så er der andre muligheder. Hvis det er sagen hjemme hos dig, så skal du have snakket med din sagsbehandler fra din kommune og så skal den person afgøre hvad hjælp du kan få.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at tingene falder på plads for dig.
Venlig hilsen
Erroll