hjem og skole ???
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
jo hej bevekasse ... det er lidt sævet og forkalre det her men jeg bor med min mor og far (en en sød liie huden) vi har bore her i 7 år i næset måde jeg/vi har en meget langen fortælen  om famile og skole men det jeg prøve og kommer fra til er 2 ting 1 der hvor vi bor kan vi ikke bor mere fra den 1/6-2014 fordi der skal bygste om så vi bilve sidt ud men do filnde dem der ejer det her hvor vi bor ... ja de finde nogen anden og mine foræder vil helst bor meget langt væk fra alt tingen (som næstved eller nakeskov eller det der sæver) og jeg vil helst fylste til et sidt i vestanden og 2 jeg gå i spæl kasse (fordi jeg er ordbene) . godt med de to tingen så overvæge jeg at fyltte inden hos en af mine foræders venner som jeg har kendet stort se (siden jeg var 1 år ca eller før) og som jeg ved mine foræde følse jer tøg ved men jeg ved ikke om jeg få love til at bor hos ham eller være der/bor der alleskole dage men det må jeg jo finde ud af med mine foræder det jeg engilg vile spøre om var om i kende nogen gode pavt eller skoler hvor der er spæle kassen for sådan nogen som mig i kbh? og så om de har et godt rådt til mig så jeg kan må neme love af mine foæder og de det hele tage ? p.s de skal ikke tænker på sådan nogen som mad og tøj osv for jeg har tenket mig at få et fie tidejob

Svar:
Hej Anonym
Øv, hvor er det da ærgerligt at i bliver nødt til at flytte. Specielt når nu du har brug for at gå i en klasse hvor du kan få noget ekstra støtte i forhold til at du er ordblind.
Om at flytte
Der er mulighed for at du kan flytte. Det kræver at dine forældre giver dig lov, og at dine forældre hjælper dig med at dække de udgifter til husleje, mad, tøj og alt andet som du vil få hvis du flytter. Jeg ved godt du skriver at du kan bo hos en ven af familien, og at du vil få dig et fritidsjob og på den måde selv betale. Men da du er under 18 år, vil det stadig være dine forældres ansvar. Jeg vil også sige at der faktisk skal rigtig mange penge til for at betale for mad og tøj så det vil kræve at du arbejder rigtig rigtig mange timer, og det vil nok gå ud over din skole...og det synes jeg ikke er så smart. Særligt ikke når nu du er parat til at flytte hjemmefra for at gå i en god skole.
Du spørger om et godt råd til hvordan du får lov af dine forældre. Det bedste råd jeg kan give dig er at du snakker åbent og ærligt med dine forældre om hvorfor du gerne vil flytte. At du gerne vil bo et sted hvor du har mulighed for at gå i en klasse/skole hvor du kan få den hjælp du har brug for.
Når det så er sagt synes jeg også du bør overveje om der ikke kunne være specialklasser eller skoler hvor du kan få rigtig god hjælp i den by dine forældre nu vælger at flytte til, så du ikke var nødt til at flytte. Ud over det med pengene, kan det også psykisk være hårdt at flytte væk hjemmefra i en ung alder. Det koster en masse energi. Energi du måske også har brug for i forhold til skolen.
Specialklasser
I forhold til hvor, i København eller måske andre steder på Sjælland, der findes skoler eller klasser for ordblinde har jeg prøvet at undersøge lidt. Det er dog ret svært at få et helt tydeligt billede af, og derfor vil jeg istedet opfordre dig til at ringe til Ordblindeforeningen Tlf.: 36 75 10 88 (hverdage kl. 10.00-15.00) De vil kunne hjælpe dig med at finde frem til hvor i landet der findes gode tilbud til ordblinde.
Jeg håber det lykkes for dig at finde en god skole, og et godt sted at bo.
Niels-Christian