Hjælp til støtte til bolig.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg vil rigtigt gerne flytte hjemme fra, da vores familie liv ikke fungere godt. Det har ikke været godt i flere år, og grænsen er nået. Mine forældre kan godt se problemet, og synes det er helt okay, at jeg flytter. De har (vil) ikke penge til, at hjælpe mig økonomisk, så jeg har ingen muligheder for, at flytte før jeg bliver 18. Er der nogle muligheder for, at søge eller finde meget billige ungdomsboliger i Århus området? - ...

Svar:
Hejsa.. Hvor er det  godt, at du undersøger dine rettigheder!
Ja og nej.
Som udgangspunkt kan man søge kommunen (enten jobcenter eller et familiecenter) om tilskud til lejlighed, når man har din alder. Det kræver dog, at der er et socialt problem eller er sket en social begivenhed. Du skriver at der er nogle vanskeligheder i din familie, og derfor vil jeg råde dig til, at snakke med en socialrådgiver på et af familiecenterne i Aarhus. Du kan ringe ned til Børn og familie på telefon 89403138, og høre hvor din sagsbehandler er tilknyttet (alle i Danmark har en sagsbehandler, hvis man har brug for det) - De vil også kunne vejlede og råde dig mere konkret om de muligheder der er i Aarhus.
Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har behov for det.
Venlig hilsen
Steffen