Hej nice voksne! :)
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har fået at vide at jeg skal indlægges, og det gider jeg fanme ikke, jeg er 15 og så må jeg vel selv bestemme hvor meget jeg spiser ikke? mine veninder er ligeså tynde og de skal ikke indlægges, det er pisse uretfærdigt! MIne plejeforældre er fulde af lort, de vil bare af med mig ligesom alle andre lorte voksne! - ja undskyld men de andre voksne jeg kender er pisse nederen! Jeg vil bare gerne bo alene og passe mig selv når jeg alligevel er den eneste der elsker mig og gider være sammen med mig.. Kan de virkelig indlægge mig? de små sataner? :) hilsen amalie!

Svar:
Hej Amalie
Jeg synes det er helt naturligt, at du lige nu synes at de voksne er nogle "lortevoksne", fordi det er meget tydeligt, at du ikke er enig med de som de vil have dig til. Sådan tror jeg tit det er, hvis man enten ikke er enig med deres beslutning, eller ikke forstår deres beslutning.
Du har skrevet til den her brevkasse om rettigheder og derfor er det nok for at få at vide om de har lov til at bestemme over dig og indlægge dig imod din vilje.
Ja, det har de. Når du er under 18 år bestemmer de voksne som har ansvaret for dig og det er dine plejeforældre. For at blive indlagt, skal en læge være enig, og hvis der er en læge der også er enig i at du skal indlægges, så fortæller det mig at du har brug for hjælp nu, også selvom du ikke føler det selv. Og derfor er jeg faktisk glad for at der er nogle voksne som tager ansvar og hjælper, selvom du ikke selv vil.
Loven er lavet sådan fordi de fleste under 18 år har ikke nok viden eller erfaring til at klare alting selv. Det er også derfor at du ikke bare kan flytte for dig selv, for selvom du måske er meget moden, så skal du stadig lære en masse inden du er klar.
Jeg ved godt, at det ikke lige var det svar du havde håbet på, og jeg kan godt mærke at du er hamrende sur på alle voksne. Jeg er glad for at du elsker dig selv, det er fedt og vigtigt. Hvis du ikke har smidt samtlige voksne på porten :), så tror jeg det kunne være godt for dig at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne som gerne vil lytte til dine meninger, men de er også ærlige og vil gerne hjælpe. Jeg tror at du her vil opleve noget positivt med voksne og måske kan det hjælpe dig i at stole på at de fleste voksne faktisk vil dig det bedste.
Jeg håber i hvert fald alt det bedste for dig.
Venlig hilsen
Erroll