Har mit tidligere plejebarn rettigheder?
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej Jeg tillader mig at skrive på et tidligere plejebarnsvegne... Hun har været hjemgivet til sin mor, som desværre ikke kunne klare det alligevel.. Hun er nu flyttet i ny plejefamilie. Hun vil stadig gerne besøge os, og har ligeledes skrevet det til sagsbehandlere... Hun bliver 12 år i nov. Hun har været her 2 gange siden marts måned da hun kom i ny plejefamilie... Sagsbehandler vil ikke hun kommer her... Har boet hos os fra hun var 1½ år indtil hun var 9... Hun betragter mig som hendes far, bio far død af misbrug... Har hun ingen rettigheder.. Hilsen K

Svar:
Hej K
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller og jeg tror at der både er plejeforældre og plejebørn der tænker over hvilke rettigheder plejebørn har.
Plejebørn har de samme rettigheder som alle andre børn har. Når pigen er under 18 år, er hun ikke myndig og det betyder at den person eller den myndighed der har forældremyndigheden, bestemmer hvad der er bedst for barnet og dermed hvem barnet må og ikke må se.
Ud fra det du skriver, går jeg ud fra at det er pigens kommune der har myndigheden og derfor også bestemmer hvem pigen må se.
Jeg kan godt forstå at det er en svært situation og jeg synes det er vigtigt at du for at vide hvorfor dit tidligere plejebarn ikke må besøge dig. Derfor vil jeg foreslå at du prøver at snakke med det socialcenter og den socialrådgiver der varetager pigens sag.
Hvis du efter en snak med dem, stadig ikke er enig i deres beslutning, har du mulighed for at klage over deres afgørelse. Det vil de kunne forklare dig i det socialcenteret der har sagen.
Jeg håber at have svaret på dit spørgsmål og jeg har som sagt lagt det op i min brevkasse. Svaret er en smule anderledes formuleret, så alle børn og unge kan forstå det..
Venlig hilsen
Erroll Marshall