Har jeg ret til selv at bestemme mit uddannelsessted?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Brevkasse Jeg skal i 3.g her efter sommerferien. Da jeg har haft en række problemer med min dansklærer og min klasse, har jeg undersøgt muligheden for at skifte gymnasium. Mine forældre er ikke særlig glade for idéen, og derfor vil jeg gerne vide, om jeg rent juridisk selv har ret til at bestemme, om jeg vil skifte gymnasium. På forhånd tak for hjælpen

Svar:
Hej med dig..
Rent juridisk har du ikke ret til selv at bestemme om du vil skifte gymnasium.. det er det korte svar, men...
Det kan sommetider godt lade sig gøre, men det kræver to ting:
1. Det er dine forældre der bestemmer, fordi de har myndigheden over dig og derfor skal de give dig lov.
2. Derefter skal du have en snak med studievejleder som kan hjælpe med at kontakte det gymnasium du er interesseret i. Det nye gymnasium skal give dig lov og de skal have plads til dig.
Så det er ikke sikkert du får lov, specielt når du allerede er kommet så langt og starter i 3g nu, men du kan undersøge det og så tage beslutningen når du har fundet ud af om det kan lade sig gøre.
Når en elev føler sig presset i gymnasiet, vil studievejlederen nok snakke med dig om de ting og se om ikke der skulle være nogle muligheder for at det kunne forbedre sig og at du så kan gennemføre dit studie der. Og det lyder da også til at det kunne være et godt sted at starte. Så jeg synes klart du skal få bestilt en tid ved studievejlederen og så tage den der fra.
Venlig hilsen
Erroll