har brug for hjælp

brevkassespørgsmål

har brug for hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

davs. jeg har et spørgsmål som jeg meget gerne vil have svar på. en af mine kammerater er for nyligt blevet hjemløs, hans forældre har smidt ham ud af huset. han er 17, og nu bor han hos sine venner rundt omkring så mit spørgsmål til jer er: kan han ikke først blive smidt ud hjemme fra når han er 18? er det ikke forældrenes ansvar at sørger for at han har et sted at bo indtil han bliver 18? kunne være fedt lige at få det sat tingene på plads så jeg kan hjælpe min kammerat og finde ud af hvilke rettigheder han har så han ikke behøves at skulle være hjemløs. hilsen i.

Svar:

Hej med dig

Du lyder til at være en god ven og en god ide, lige at få tjekket loven, så du kan give din ven den bedst mulige hjælp.

Og svaret er JA, det er hans forældres ansvar og de skal sørge for at han har det godt og har et sted at bo. De må sådan set godt smide ham ud, men skal så hjælpe ham med at finde et andet sted at bo og sørge for at han har det godt der, både psykisk, fysisk og økonomisk.

Hvis ikke hans forældre kan klare den opgave eller ikke vil gøre det, så er det kommunens opgave, og med din ven, så vil kommunen hjælpe ham med at finde et sted at bo.

Derfor synes jeg din kammerat skal kontakte hans kommune og få snakket med en sagsbehandler, så han ikke behøver at bo på gaden. Du kunne måske hjælpe med det og måske gå med ham til det møde, så han ikke er helt alene?

Jeg håber du/I finder ud af det og at han får det hjælp han har krav på. Ellers må du prøve at skrive igen.

Venlig hilsen
Erroll