Giftes som 15 årig

brevkassespørgsmål

Giftes som 15 årig

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej,

Jeg er frygtelige bange for at min forældre vil gifte mig væk. Jeg er 15 år og bor sammen med dem her i denmark men jeg tror de kan finde på at sende mig hjem til et andet land hvor vi kommer fra og der kan jeg blive gift allerede i år. Hvad kan jeg gøre for at undgår at mine forældre sender mig væk? Er det ulovligt at gifte sin datter væk?

Miriam

Svar:

Hej med dig..

Hvor er det godt du skriver herind og det er en rigtig svært situation du står i. På den ene side er du bange for at dine forældre vil gifte dig væk og det vil du ikke, og på den anden side er det dine forældre og det kan være rigtig svært at gå imod ens forældre.. jeg håber midt svar kan hjæle dig.

Nej, det er ikke lovligt at gifte sin datter væk i Danmark og sådan er det i næsten alle lande i verdenen. Og jeg kan godt forstå du frygter det, fordi jeg synes slet ikke det er okay hvis du skal giftes med en som du ikke selv har valgt, og heller ikke skal væk fra Danmark, hvor du har dine venner og har været i lang tid.

Så det er ulovligt og jeg synes du skal gøre noget, hvis det er det dine forældre vil. Men hvordan..

Jeg synes du skal snakke med en professionel der ved rigtig meget om den situation du står i og derfor skal du have en med LOKK, som er en organisation der hjælper piger og kvinder der er udsat for vold eller alvorlige problmer i familien. De har en helt speciel mulighed for unge i din situation og de vil kunne fortælle dig helt præcist hvad du kan gøre og hvordan. De har både brevkasse og telefon og prøv at kigge på siden her.

Jeg synes du er en sej pige og super stærkt at du ved hvad du vil og ikke vil.. og jeg håber du får den helt rigtige hjælp hos LOKK.

De bedste hilsner

Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål